Skip to main content

Verruim je blik met het namiddagprogramma (van 13 tot 16 uur). Kies uit elk van beide tijdsblokken een sessie. 

13.00 - 14.15

Blok 2: verdiepende sessies

Sessie 1:
2.1 Digitale inclusie over de grenzen heen

Tijdens een panelgesprek ontdek je hoe digitale uitsluiting over de grenzen heen wordt aangepakt. We piepen over het muurtje en leren bij.

Sessie 2:
2.2 Digitaal gedrag van personen die een ontwikkelingsleeftijd hebben die lager ligt dan hun reële leeftijd: hoe ga je daarmee om als begeleider?

Zie je soms online gedrag bij cliënten waar je je zorgen om maakt? Weet je soms geen raad met hoe je dit gedrag moet interpreteren of hoe je hiermee om kan gaan? Deze tool biedt handvatten en tips over omgaan met online agressie vanuit het kader van emotionele ontwikkeling. De tool helpt je om vanuit de emotionele ontwikkeling van cliënten te kijken naar online risicogedrag en reikt handelingsstrategieën om dit te ondersteunen. De tool werd door UCLL ontwikkeld, i.s.m. Mediawijs in een poging een antwoord te geven op de vraag hoe men pedagogisch moet omgaan met online agressie van kinderen, jongeren en/of volwassenen onderste und door het VAPH of de Jeugdhulp.

In deze sessie leer je met deze tool werken.

Sessie 3:
2.3 Beleidstool Digitale inclusie voor lokale besturen

Voorstelling van de beleidstool “Digitale inclusie voor lokale besturen”. Het uitwerken van een digitale-inclusiebeleid binnen je stad of gemeente klinkt misschien als een moeilijke opdracht. Hoe begin je eraan? Waar moet je rekening mee houden? De beleidstool “Digitale inclusie voor lokale besturen” helpt om keuzes te maken om tot een gedragen en impactvol digitale-inclusiebeleid te komen op lokaal niveau. De tool is trouwens ook bruikbaar voor wie op een ander beleidsniveau werkt. 

We stellen de tool voor en je gaat in kleine groepjes in gesprek met verschillende interessante sprekers die zelf met de tool gewerkt hebben of veel kennis hebben van een onderdeel eruit. 

Sessie 4:
2.4 Lessen uit Digivaardig in de zorg

Medewerkers van zorg- en hulporganisaties krijgen in hun werk onvermijdelijk te maken met digitale technologie. Deze digitale toepassingen zijn belangrijk voor de zorg en hulp van nu. Ze kunnen bijvoorbeeld de werkdruk verlagen, de cliënt meer regie geven of zorg op afstand mogelijk maken. Een knelpunt is echter dat een deel van de professionals niet goed met digitale technologie overweg kan. Hun ervaring met digitale technologie is beperkt, in hun opleiding was er nog geen aandacht voor.  

Het Nederlandse programma Digivaardig in de zorg spant zich in om zorg- en hulporganisaties meer bewust te maken van het knelpunt digitale vaardigheden en zet hiervoor ook specifieke acties op.  

In deze sessie gaan we in op de lessen die ondertussen getrokken kunnen worden uit het programma, en gaan we met het publiek in interactie over de (on)mogelijkheden voor Vlaanderen.

Sessie 5:
2.5 Digitale inclusie bij ouderen

Wat werkt er volgens onderzoek? De onderzoekers van het SBO-project Digital Ageing stellen enkele van hun resultaten voor. En hoe pakken terreinactoren dit aan? Goede praktijken, tools en onderzoeksresultaten worden voorgesteld in kleine groepjes, waarna je als deelnemer in gesprek gaat met de spreker.

Sessie 6:
2.6 Digitale oefenkansen

Digitale oefenkansen als middel om digitale vaardigheden aan te leren en te onderhouden. Goede praktijken en tools worden voorgesteld in kleine groepjes, waarna je als deelnemer in gesprek gaat met de spreker.

14.15 - 14.45

Koffiepauze

14.45 - 16.00

Blok 3: verdiepende sessies

Sessie 7:
3.1 Digitale inclusie en mediawijsheid als nieuwe uitdaging voor welzijnsprofessionals?

Toegankelijke dienst- en hulpverlening is sinds jaar en dag een belangrijke uitdaging voor elke welzijnswerker. De versnelde digitalisering van de afgelopen jaren doet daar nog eens een schepje bovenop. 

Digitale dienstverlening en blended hulp bieden kansen voor een betere toegankelijkheid. Er zijn ook uitdagingen:

  • Niet iedereen kan gebruik maken van dat digitaal aanbod.
  • Niet elke welzijnswerker komt voorbereid op dit digitaal toneel. 
  • Welzijnsorganisaties moeten een evenwicht zoeken tussen online en offline bereikbaar zijn.

Hoe gaan we daarmee om? Welke goede voorbeelden zien we in de praktijk? Wat staat er ons vanuit het welzijnswerk te doen? En wie zijn onze partners? 

Sessie 8:
3.2 Werken met (vrijwillige) digihelpers

Ondersteuning door vrijwillige digihelpers is een belangrijk onderdeel van digitale inclusie. In deze sessie gaan we dieper in op hoe je een werking met (vrijwillige) digihelpers opzet en hoe je hen de nodige ondersteuning kan geven.  

Sessie 9:
3.3 Goede praktijken inzake digitale oefenkansen op de werkvloer

Digidak (deel van Blenders vzw uit Turnhout) inspireert met enkele actuele voorbeelden. We hebben het over:  

  • Digidak Pro en de in-house opleidingen bij organisaties over bijvoorbeeld het gebruik van Office-toepassingen of een eigen app.
  • Digicoaching en het aanleren van digitale basisvaardigheden bij medewerkers van maatwerkbedrijven
  • Keeping Employees On Board en het ondersteunen van peer-to-peer leren op de werkvloer.  

Heb je eigen ervaringen met ‘digitale oefenkansen op de werkvloer’ die je wil delen? Zoek je dat laatste duwtje of wat concrete tips om er zelf mee aan de slag te gaan? Dan is dit de sessie voor jou. 

Sessie 10:
3.4 Werken aan toegang tot het internet voor iedereen

Hoe zorgen we ervoor dat iedereen toegang heeft tot het internet? Lessen uit het Telenet Essential Internet initiatief.

Sessie 11:
3.5 Omgaan met online gevaren bij digistarters

Hoe omgaan met phishing, nepnieuws en andere online gevaren bij digistarters? Goede praktijken en tools worden voorgesteld in kleine groepjes, waarna je als deelnemer in gesprek gaat met de spreker.

Sessie 12:
3.6 Leren uit de ervaringen van de digibanken

Ontdek welke lessen je voor jouw digitale-inclusiebeleid kan leren van de ervaringen van de digibanken. In interactie met de digibanken hoor je hoe zij omgaan met ontlening van hardware, het aansturen van digihelpers en vrijwilligers, hoe ze de samenwerking in partnerschappen aanpakken, hoe ze hun vormingsaanbod vormgeven en nog vele andere thema’s. Ga met hen in gesprek en achterhaal hun tips, tricks en geleerde lessen. 

Gedetecteerde tijdzone