Skip to main content

Het aantal workshops en de thema’s per Kinderopvangcaravan verschillen van locatie tot locatie. De kinderbegeleiders kiezen 1 workshop. Elke workshop duurt 3 uur met telkens een pauze van 15 minuten. 

De inhoud van de workshops richt zich op kinderen van 2,5 tot 12 jaar. Je vindt ook alle informatie terug in onze folder.

 

Niets wordt alles
Speelmakers

In deze sessie ontdekken we samen de magie van open einde materiaal of loose parts. Materiaal uit de echte wereld waarmee kinderen alle kanten uit kunnen. Je ervaart hoe heerlijk deze manier van spelen is, hoe het werkt en voelt. We hebben het over de filosofie en over hoe je dit praktisch kan aanpakken. Met een heleboel concrete en haalbare tips kan je meteen aan de slag!
 

Beeldend bruggen maken met ouders
VCOK

Om als kinderopvang een vertrouwensrelatie met ouders op te bouwen is een goede communicatie cruciaal. Jij vervult als begeleider een sleutelrol. Door te werken met beelden, foto’s en ander visueel materiaal zien ouders hoe hun kind de dag beleefd heeft in de opvang of rond welke doelstellingen of thema’s jullie werken. Hoe kan je kostbare momenten bespreekbaar en visueel maken en delen met de ouders? Hoe kan je laten zien aan ouders rond welke visie jullie werken? 
In deze workshop gaan we op zoek naar creatieve manieren om ouders te betrekken en te informeren over de werking. We bekijken hoe we verschillende soorten media hiervoor kunnen inzetten in deze communicatie.
 

Samen met kinderen opvang maken
oMvormiNg

Samen met kinderen opvang maken is nodig. Maar hoe doe je dat? Kinderen komen en gaan, zijn er soms maar kort … Toch kan het! 
Tijdens deze sessie bekijken we wat ‘samen opvang maken’ wil zeggen, waarover dit gaat en hoe je dit kan doen. Van dagelijks oog hebben voor de vragen van kinderen tot een geplande actie houden. We staan stil bij de verschillende onderdelen van kinderparticipatie: welke thema’s, leeftijdsgebonden kenmerken, hoe vragen stellen, informatie van de kinderen verwerken en omzetten in actie. 
Je gaat naar huis met een heleboel informatie om te kijken en vragen te stellen aan kinderen voor- en naschools.

 

Aan de slag met taal!
OVSG

Als een kind een taal goed beheerst, biedt dit stevige kansen in het leven. Daarnaast is taal ook belangrijk voor de dagelijkse communicatie. Het onderwijs en ook de buitenschoolse opvang spelen hierbij een belangrijke rol. Als die twee werelden samenkomen bieden ze kinderen ontzettend veel mogelijkheden om zich te ontwikkelen. Maar hoe doe je dat? Wat is belangrijk als het gaat om taalverwerving en waar zetten we dan best op in?
In deze workshop leer je hoe kinderen taal verwerven en hoe we die taal verder kunnen stimuleren. We reflecteren over jullie huidige aanpak en je krijgt tips om zelf een talige basishouding aan te nemen. Aan de hand van concrete spelletjes leer je hoe je met een minimum aan materialen taal kan stimuleren. Na deze workshop ga je naar huis met een hoop praktische tips en ideeën waar je meteen mee aan de slag kan gaan. 

 

AU TIS ME WAT!
Autismeplus

Waarom wordt Lukas zo vaak boos of triestig uit het niets en vraagt Lena wel tien keer wie haar komt halen en hoelang dat nog duurt? En waarom is Tuur zo vaak angstig en fladdert Elien met haar handjes? Wat zijn de kwetsbaarheden van een kind met autisme en vooral, hoe kan ik het kind ondersteunen? 
Op deze en vele vragen antwoorden we niet met dure woorden of theorieën maar met concreet toepasbare inzichten, veel praktische tips en tricks en ondersteunend materiaal voor de kinderen met autisme. We doen boeiende ervaringsopdrachten waarin we aan de lijve ervaren hoe het leven voor een kind met autisme kan zijn. Kom en laat je inspireren!
Wegens succes bieden we de workshop van 2019-2020 opnieuw aan.
 

Emoties bij kinderen - Hoe ga je in verbinding? 
Orvita

Kinderen kunnen huilen, roepen, onrustig zijn, zich terug trekken, een ander pijn doen, enz. Allemaal signalen dat ze zich niet goed in hun vel voelen. 
In deze workshop leren we oog hebben voor deze signalen en ontdekken we de gevoelens en behoeften achter dit gedrag. We onderzoeken hoe we vanuit verbindende communicatie, responsief en empathisch kunnen verbinden en onderzoeken de mogelijkheden om bij te dragen aan de kinderen hun welzijn (principes aware parenting). Hierbij blijven we aandacht hebben voor wat we als begeleid(st)er zelf nodig hebben. Om te kunnen zorgen voor kinderen is zelfzorg immers heel belangrijk. We gaan aan de slag met herkenbare situaties en reiken materiaal aan om gepast te reageren op de emoties van kinderen. 

 

Sterk teamwerk!
BsideS

Teamwerking is belangrijk. Een sterke samenwerking is nodig om de kinderen in de opvang goed te begeleiden. Een goede teamwerking heeft ook effect op je eigen werk-tevredenheid als begeleid(st)er in de kinderopvang. De flexibiliteit die nodig was tijdens corona heeft misschien ook de teamwerking nog extra onder druk gezet.
In deze workshop gaan we op zoek hoe je, als individu je eigen teamwerking kan versterken. We staan stil bij de verschillen in een team, bij de fases die een team doorloopt om een ‘goed’ team te worden, bij het belang van ‘verbindende communicatie’ in een team, bij conflicten en bij de effecten van corona op je team en wat we hieruit leren. 
 

Levensreddend handelen
Alert!

Als kinderbegeleider voorkom je dagelijks kleine ongelukjes. Toch bestaat de kans dat er zich een ernstig incident voordoet waarbij je kordaat en efficiënt moet handelen. Naast de theorie gaan we in het praktisch gedeelte reanimatie, handelingen bij verslikken en stikken en de veiligheidshouding inoefenen. Vanuit een positieve insteek geven we mensen zelfvertrouwen om te durven handelen tijdens noodsituaties. 
Na deze opleiding krijg je als deelnemer een attest levensreddend handelen schoolgaande kinderen erkend door Kind en Gezin. 

Gedetecteerde tijdzone