Skip to main content

Het aantal workshops en de thema’s per Kinderopvangcaravan verschillen van locatie tot locatie. De kinderbegeleiders kunnen twee workshops kiezen: één in de voormiddag en één in de namiddag. Elke workshop duurt 3 uur met telkens een pauze van 15 minuten. 

De inhoud van de workshops richt zich op kinderen van 0 tot 2,5/3 jaar. Je vindt ook alle informatie terug in onze folder.

Open einde materiaal – spelen met loose parts 

Speelmakers

We gaan spelen, met materiaal uit de echte wereld dat overal te vinden is. Je ontdekt hoe kinderen met open einde materiaal zelf hun spel vormgeven en hoe je daarop kan inspelen. We vertellen wat de meerwaarde van dit soort materiaal is op je werking en geven je concrete inspiratie om dit materiaal ook te gaan verzamelen. Op naar meer speelkansen en ontdekplezier!

Gezonde voeding in de kinderopvang

Recipe for Health

Waarom is het belangrijk dat een kind van 0 tot 3 jaar gezond eet/leert eten? En wat is gezond eten en drinken voor baby´s en peuters? Hoe kan dat op een aantrekkelijke manier? Wat als er geen papjes maar 2/3 stukjes voeding worden gegeven? Hoe kan ik het eetmoment vlot laten verlopen? … Kom het te weten in deze interactieve workshop!

Duik in Blink met speelschema’s

Speelmakers 

Heb je al gehoord van Blink, het online leer- en inspiratieplatform voor kinderbegeleiders? In deze sessie kom je er alles over te weten! We tonen je de module 'speelschema's', het geheim om écht het spel van kinderen te begrijpen en er op in te spelen, en gaan er ook actief mee aan de slag. 
We combineren video en gaan ook zelf veel doen en ervaren. Zo bereiken we een dubbel doel: enerzijds weet je na deze sessie heel wat over speelschema's en anderzijds heeft het leerplatform Blink voor jou geen geheimen meer. 

Een andere kijk op moeilijk gedrag 

Centra voor inclusieve kinderopvang

Hoe kan je omgaan met kinderen die zich anders gedragen dan het gemiddeld kind (vb. extreme driftbuien, angstaanvallen bij kinderen, enz.)? Tijdens deze vorming denk je samen met een medewerker van de CIK’s (centra voor inclusieve kinderopvang) na over eigen praktijksituaties waarin je vastloopt met kinderen. De medewerker helpt je zoeken naar een gepaste reactie op het gedrag van kinderen en naar manieren om hierover met ouders in gesprek te gaan. Ter voorbereiding van deze workshop zal de CIK-medewerker praktijkvoorbeelden opvragen bij de ingeschreven deelnemers.

Vermoeiend, als slapen niet goed lukt

VCOK

In deze vorming lichten we de mysterieuze sluier van de slaap even op. Een baby neemt soms de dag voor de nacht. Of hij slaapt enkel in op de arm of doet alleen maar heel korte dutjes. Een peuter slaapt soms moeilijk in of wordt snel weer wakker en heeft geen zin meer om verder te slapen. Rekening houden met de individuele slaapbehoeften van alle kinderen in de groep is niet altijd gemakkelijk. Slaapbehoeften en eventuele slaapproblemen bij jonge kinderen uiten zich op verschillende manieren. We bespreken ze samen en gaan vooral in op hoe je hier als kinderbegeleider mee kan omgaan. Want goed slapen is voor een jong kind heel erg belangrijk, ook voor de ontwikkeling van de hersenen.

Minder stress in het leven… Het kan!  

PRH

Wanneer je in de kinderopvang werkt, kan je veel druk ervaren. Je hebt veel taken: kinderen observeren, kinderen begeleiden in hun spel, communicatie met ouders, enz. Omdat je met kinderen werkt, draag je een grote verantwoordelijkheid. Daarnaast is er ook nog je privésituatie, waarin ook voortdurend van alles gebeurt.
Hoe kan je met al die drukte en verantwoordelijkheid omgaan zonder jezelf te verliezen? In deze workshop staan we stil bij hoe jij je voelt en de krachten waarop je kan steunen. Waar liggen je grenzen? Je krijgt tenslotte een aantal belangrijke sleutels aangereikt die helpen om met stressvolle situaties om te gaan en meer grip te krijgen op je leven.

Babygebaren  

VCOK

Nog voordat baby’s kunnen praten, begrijpen ze al een heleboel woorden. Bovendien is het voor hen zeer natuurlijk om hun handen te gebruiken. Vanuit die vaststelling ontstond ‘babygebaren’: een methode waarbij baby’s kunnen tonen wat ze nodig hebben, wat ze zien en wat er in hen omgaat. Het is een eenvoudige en praktische manier van communiceren die ook de taalontwikkeling en het zelfbewustzijn bevordert. Tijdens deze interactieve introductie kom je meer te weten over het wat en waarom van babygebaren. Je leert hoe het in de praktijk werkt, zodat je zelf aan de slag kan gaan.

Meertaligheid in de kinderopvang

VCOK

Meertaligheid is een realiteit, ook in de kinderopvang van baby’s en peuters. Veel kinderbegeleiders hebben vragen over hoe ze hier positief mee kunnen omgaan bij kinderen, ouders en in hun team. In deze workshop putten we uit een nieuw ontwikkelde tool: Reflectiewaaier Omgaan met meertaligheid in de kinderopvang (0-3 jaar). Je maakt op een actieve manier kennis met relevante wetenschappelijke achtergrond over meertalig opvoeden, waarna we de overstap maken naar wat dit concreet betekent voor jouw rol als kinderbegeleider. We werken met inspirerende praktijkvoorbeelden en herkenbare situaties en  zoomen in op hoe je in een meertalige context je interacties met kinderen én hun ouders op een positieve manier vormgeeft.

Groot worden doen we samen

TalentIndex

Ouders laten thuiskomen in de opvang is een warme houding en geen ingewikkelde procedure. Tijdens deze opleiding word je mee genomen op een boeiende tocht vol schatten aan hedendaagse mogelijkheden. Geen onnodige bemoeienissen, geen ontevreden ouders. Wel een fijne ontdekkingstocht waar je ouders leert verbinden en veilig integreert in de opvang. 

Borstvoeding in de kinderopvang - Uitdagingen en handvaten 

De Bakermat & De Kraamvogel

Tijdens deze interactieve workshop gaan we dieper in op hoe borstvoedende moeders kunnen ondersteund worden vanuit de kinderopvang. Waar moeten we allemaal aan denken? Waar lopen we tegenaan? Samen met de ouders of net niet? We focussen op de uitdagingen dat een borstvoedingsbeleid met zich meebrengt voor de kinderopvang en reiken praktische tips aan om daar mee om te gaan.

Positief en verbindend opvoeden

Anky De Frangh

Positief opvoeden, betekent dat dat je heel de tijd positief moet zijn over alles? Gelukkig niet! Positief opvoeden is gebaseerd op het idee dat kinderen van nature uit goed zijn en dat ze het ook graag goed willen doen. Ze willen niets liever dan met ons in verbinding zijn. In deze workshop kijken we verder dan het, op het eerste zicht lastige, moeilijke of storende gedrag en gaan we op zoek naar de onderliggende gevoelens en behoeften van kinderen. Het resultaat? Meer begrip en mildheid, een betere band met de kinderen en meer rust in je groep.

Ik vind het zo spannend. Angst bij jonge kinderen.

Kroost

In zijn ontwikkeling van kind tot volwassene, maakt ieder kind een aantal angsten door: verlatingsangst en vreemdenangst, bang van geluiden, schrik in het donker, angst voor het monster onder hun bed,… 
Hoe ga je daar het best mee om? Hoe kan je jonge kinderen helpen om niet overspoeld te worden door angst? We bekijken het samen in deze workshop.

Ergonomisch werken in de kinderopvang

Alert

Werken met baby’s en kinderen is een mooie job, maar tevens een belastende job. Dagelijkse handelingen die zwaar zijn voor diverse ledematen en gewrichten komen frequent voor. De laatste jaren is er een drastische stijging in het aantal rugklachten. 
Tijdens deze opleiding leren we je op een luchtige en amusante manier aan wat ergonomisch werken inhoudt en waarom je beter wèl stilstaat bij dit onderwerp. Naast een belangrijke theoretische uitleg, gaan we met allerlei oefeningen onze kennis uitbreiden over de dagelijkse handelingen binnen de kinderopvang.  

Ontwikkelen doe je samen (MISC-programma)

CeSMOO

Kinderen ontwikkelen in interactie. De belangrijkste persoon voor baby’s en peuters zijn de volwassenen in hun omgeving. Hoe kun jij het jonge kind zo goed mogelijk helpen in zijn ontwikkeling. Een goede basishouding in alles wat we samen met de kinderen doen is daarbij het belangrijkste. Via het MISC-programma leren we hoe we kinderen kunnen stimuleren en zelf ook steeds blijven groeien in ons werk met de jongste kinderen. 

Bodymap

Bodymap

Waarom zijn er minder baby’s die graag op hun buik spelen en wat zijn de gevolgen hiervan? Wat heeft rollen te maken met de latere zithouding van kinderen of kruipen met de latere leesvaardigheid? In deze workshop zoeken we onder andere een antwoord op deze vragen. De baby- en peutertijd is een belangrijke periode in het leven, we noemen het dan ook graag de ‘Universiteit van het leven’. De basis voor latere vaardigheden zoals schrijven en lezen wordt gelegd in de vroege kindertijd. Daarom is de juiste prikkel op het juiste moment van onschatbare waarde.
* het betreft de basis workshop Bodymap

Buiten ermee!

VIAC

Buitenspelen is van groot belang en kinderen zijn er dol op. De natuur ontdekken, frisse lucht opsnuiven, de maatschappij op een andere manier leren kennen. Het maakt deel uit van een evenwichtige ontwikkeling van kinderen op verschillende vlakken: motorisch, sociaal-emotioneel en cognitief. Buiten ervaren de kinderen meer vrijheid, staan ze voor nieuwe uitdagingen en … het is nog gezond ook!
Deze vorming biedt, naast het bijbrengen van de visie rond buiten spelen, bruikbare tips naar aanpak, materiaal en spelmogelijkheden.

Toegespitste EHBO bij baby’s en peuters

MediCourse

Als kinderbegeleider kan je in heel wat situaties terechtkomen waarbij je eerste hulp dient te verlenen aan baby’s en peuters. In deze workshop gaan we dieper in op de gevaren bij kinderen en de huis-tuin-keukenpech zoals verbranding, vergiftiging, stuipen, valincidenten en meer. Vervolgens bespreken we de behandeling van frequenter voorkomende ziektetoestanden bij jonge kinderen: verkoudheid en windpokken, maar ook insectenbeten, allergie en anafylactische reacties komen aan bod.
Je gaat naar huis met kennis en handvaten om wanneer nodig meteen in te kunnen grijpen in jouw dagdagelijkse praktijk!

Trauma en rouw bij jonge kinderen

Kroost

Het slechte nieuws is dat trauma en verlies bij het leven horen. Ook jonge kinderen kunnen er mee te maken krijgen. Hoe rouwen jonge kinderen dan anders dan volwassenen? En hoe zit het met trauma? Een trauma kan een gevolg zijn van een uitzonderlijke gebeurtenis, zoals geweld of mishandeling, maar kan ook ontstaan als gevolg van een alledaagse ‘normale’ gebeurtenis. Kinderen kunnen zich terugtrekken, angsten ontwikkelen, een voortdurende alertheid en onrust tonen, …
Het goede nieuws is dat invoelende ouders en begeleiders die deze signalen opmerken hen een levenslange angst kunnen besparen. We gaan dieper in op de betekenis van traumasensitief begeleiden en geven tips voor lichaamsgerichte spelletjes. 

Hey baby: speel- en knuffeltips volgens de Sherborne methode

VCOK

Hoe bouw je een affectieve relatie op met een baby? Spelenderwijs! Aan de hand van de spelletjes en bewegingsoefeningen in deze workshop, bouw je niet alleen een vertrouwensrelatie op met het kind, maar stimuleer je ook een positief zelfbeeld. Al spelend leert een kind om relaties aan te gaan en te communiceren, maar ook zijn eigen lichaam te gebruiken. De spelletjes die je met de baby zal doen zijn volledig gebaseerd op de bewegingspedagogiek van Sherborne en bieden een start om verder te blijven spelen naarmate je kind groter wordt.
 

Gedetecteerde tijdzone