Introductie
Uit recent onderzoek van Departement Omgeving blijkt dat het voor lokale besturen een uitdaging is om burgers actief te betrekken bij hun duurzaamheidsstrategieën. Communicatiecampagnes bereiken niet altijd het gewenste, meetbare effect. Sterker nog: lokale besturen ondervinden soms weerstand bij communicatie over duurzaamheidsstrategieën. Opmerkelijk, want veel burgers geven aan duurzaamheid wel degelijk belangrijk te vinden. Hoe kan dit en, nog belangrijker, hoe brengen we hier verandering in?
‘WeareDaniel’ overbrugde op Klimaatdag de kloof tussen academische inzichten en de praktijk in een (volledig volzette) sessie die erg gesmaakt werd. Tijdens de workshop klimaatcommunicatie gaan we nog een stap verder. We gaan, onder begeleiding van het weareDaniel team, samen aan de slag met jouw projectideeën en communicatie-uitdagingen. Het resultaat: hands-on strategieën en ideeën om nog effectiever te communiceren.
Wat mag je verwachten?
Een interactieve workshop waarin we:
- Bepalen wie je belangrijkste doelgroepen zijn
- De drempels en biases voor duurzame beslissingen definiëren
- Communicatiestrategieën definiëren om deze drempels weg te werken
- Kijken welke elementen uitgetest kunnen worden en de volgende stappen bepalen
Doelgroep
Medewerkers van lokale besturen en intercommunales actief in het thema klimaat, duurzaamheid of communicatie.
Organisatie
Anneleen Tilburgh, projectmedewerker communicatie data en tools, VVSG Netwerk Klimaat.