Introductie
Essentiële publieke en private dienstverlening werd de laatste jaren sterk gedigitaliseerd, fysieke kantoren gesloten en meer gewerkt op afspraak. In deze evolutie ging en gaat te
weinig aandacht naar de noden en behoeften van (kwetsbare) gebruikers. Tegelijk zien we dat medewerkers van lokale besturen die instaan voor deze dienstverlening een steeds hogere werkdruk ervaren en/of zelf tegen ontoegankelijke dienstverlening van anderen aanlopen wanneer zij inwoners bijstaan. Het ‘gezicht’ van de overheid verdwijnt, zeggen burgers. En het resultaat is dat gebruikers én medewerkers zich in de steek gelaten voelen. Bovendien is non-take up van rechten een gekend probleem terwijl we weten dat het loont om het toekenningsproces van die rechten meer vorm te geven op basis van het wegwerken van drempels die burgers ervaren.
VVSG startte daarom dit voorjaar met 6 lokale besturen een zoektocht naar manieren om dienstverlening opnieuw meer nabij te maken, een gezicht te geven en rechten slimmer toe te kennen. Wij zoeken naar andere recepten dan communicatie of het aanbieden van one-stop services. Tenslotte wil VVSG van daaruit signalen capteren voor verdere belangenbehartiging van onze leden. Twee vliegen in één klap.
En dit najaar biedt VVSG enkele lokale besturen een nieuwe kans om hieraan deel te nemen.
Concreet
We organiseren op woensdag 16 oktober 2024 een tweede kick-off op de VVSG in Brussel van 9.30 tot 16.30 uur waarin we meer vertellen over het opzet en met de geïnteresseerden aan de slag gaan met hun initiële case.
Na deze kick-off maken we ten laatste tegen vrijdag 25 oktober een selectie en plannen we bij vijf lokale besturen in de periode december 2024 – juni 2025 een reeks workshops waarin we toewerken naar een concrete verandering in jouw dienstverlening.
Doelgroep
Wij zoeken daarom vijf lokale besturen of samenwerkingsverbanden waarin lokale besturen betrokken zijn die tegen deze problematiek aanlopen en met een open houding bereid zijn hierrond samen met ons een ontwikkeltraject af te leggen. Voor die lokale ontwikkeling maken we gebruik van methodieken die de gebruiker van de dienstverlening centraal stellen