9.15 - 9.45 uur
Onthaal en koffie |
9.45 - 10.25 uur
Plenaire verwelkoming en opening |
10.30 - 12.00 uur
Verdiepende sessies blok 1 |
Sessie 1:
|
Sessie 1:
1.1 Digitale inclusie in de toekomst
De afgelopen jaren is er sterk geïnvesteerd in digitale inclusie, met initiatieven zoals de Digibanken, Digisprong, Iedereen Digitaal, en e-inclusion for Belgium. In 2025 en 2026 lopen deze middelen echter ten einde. Welke keuzes zullen de nieuwe lokale, Vlaamse en federale regeringen maken? Zal digitale inclusie een prioriteit blijven, en hoe zal dit concreet worden ingevuld? Tijdens deze sessie gaan we in gesprek met onderzoekers en beleidsmakers om antwoorden te vinden en bespreken we samen hoe lokale verduurzaming kan worden gerealiseerd.
|
---|---|
Sessie 2:
|
Sessie 2:
1.2 Voorstelling Toolbox ‘mensgericht ontwerpen’ & Escape Game ‘Superco’
In het project City Deal E-Inclusion by Design werd praktisch materiaal ontwikkeld voor lokale besturen om mensgericht ontwerpen toe te passen. Dit materiaal zal beschikbaar zijn voor alle lokale besturen in Vlaanderen. Toolbox 'Mensgericht Ontwerpen': Escape Game ‘Superco’: Op het einde van deze sessie:
|
Sessie 3:
|
Sessie 3:
1.3 Voorstelling Cybersoek
Cybersoek zet zich sinds 2001 in voor digitale inclusie in Amsterdam door individuele ondersteuning te bieden via vrije inloop, op afspraak en telefonisch. In deze sessie zal Karien Sondervan de werking presenteren en de waardevolle ervaring die ze in de afgelopen jaren hebben opgedaan met ons delen. Op het einde van deze sessie:
|
Sessie 4:
|
Sessie 4:
1.4 Digihulp: ervaringen van digihelpers, wensen van ouderen en impact van digihulp onderzocht
In deze sessie zullen Sarah Anrijs en Cora Van Leeuwen hun inzichten delen uit drie onderzoeken rond digihulp. Het eerste onderzoek richt zich op de motivaties, ervaringen, en noden van vrijwillige en professionele digihelpers en digicoaches, met aanbevelingen voor een duurzame aanpak in een uitdagende werkomgeving. Op het einde van deze sessie weet ik:
|
Sessie 5:
|
Sessie 5:
1.5 Welke tools kan je inzetten om de digitale wereld voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk te maken?
Naast beperkte middelen en kennis, zijn er ook andere persoonlijke digitale drempels, zoals moeite met lezen, schrijven of het gebruik van te kleine knoppen en letters op een smartphone. Gelukkig bestaan er tal van eenvoudige en vaak gratis oplossingen. In deze sessie zullen Wim De Backer (Modem), Jo Daems (Modem) en Erik De Snerck (Diax) je kennis laten maken met 10 concrete tools die deze barrières helpen overwinnen. Zijn deze oplossingen niet voldoende? Dan wijzen ze je de weg naar alternatieven die beter aansluiten bij jouw noden. Op het einde van deze sessie weet ik:
|
Sessie 6:
|
Sessie 6:
1.6 Het bereiken van digistarters: hoe duurzaam inbedden in je gemeente?
Nieuwe digistarters bereiken is een hele uitdaging. In deze workshop geeft Karen Vos van District09 handvatten hoe je je aanbod kan vormgeven en duurzaam inbedden in je eigen gemeente. Aan de hand van een helder stappenplan ontdek je hoe je stap voor stap tot een succesvolle strategie komt. We maken het concreet met praktijkvoorbeelden door Bart Beeckmans (Stad Gent), Tuur Frencken (Sint-Niklaas) en Marie-Julie Lingier (Bredene). Op het einde van deze sessie:
|
Sessie 7:
|
Sessie 7:
1.7 Getuigenissen van lokale besturen die aan de slag gegaan zijn met mensgericht ontwerpen
In het project City Deal E-Inclusion by Design experimenteerden verschillende steden met methodieken en werd er praktisch materiaal ontwikkeld voor lokale besturen om mensgericht ontwerpen toe te passen. Tijdens de thematische tafels presenteren zij hun experimenten, waarbij ze hun praktische aanpak, ervaringen en belangrijke lessen delen. Deze sessies plaatsen de experimenten binnen het bredere kader van City Deal en verbinden ze met de nieuwe toolbox 'Mensgericht Ontwerpen'. Zo krijg je concrete inzichten in hoe steden mensgerichte oplossingen toepassen in de praktijk. Op het einde van deze sessie:
|
Sessie 8:
|
Sessie 8:
1.8 Gebruiker Centraal deelt inzichten
Nederland telt zo’n 1500 overheidsorganisaties, bijna net zo complex georganiseerd als in België, elk met hun eigen dienstverlening, websites en communicatiekanalen. Veel van deze organisaties werken aan het verbeteren van gebruiksvriendelijkheid en inclusie. Gebruiker Centraal brengt mensen samen in community’s en bijeenkomsten om goede voorbeelden en inspiratie te delen. We ondersteunen hen met tools zoals kennisbanken en serious games, zodat iedereen van elkaar kan leren en het wiel niet steeds opnieuw wordt uitgevonden. In deze sessie zullen Victor Zuydweg en Sanne Giesen tonen hoe ze met verbinding en sociaal kapitaal werken aan inclusieve en toegankelijke overheidsdienstverlening, en zullen ze samen aan de slag gaan met een serious game. Op het einde van deze sessie:
|
Sessie 9:
|
Sessie 9:
1.9 Vertel, versterk, verbind: de kracht van digital storytelling
Via digital storytelling kan je digitaal aan de slag met uiteenlopende doelgroep. Het is een methodiek bij uitstek om digitale competenties aan te leren door te doen en te ontdekken. Tijdens deze workshop leer je hoe LINC vzw en Link in de Kabel deze methodiek inzetten bij hun respectievelijke doelgroep. Leer hoe digital storytelling jouw doelgroep kan helpen een positieve ervaring in het digitale landschap te verkrijgen. |
Sessie 10:
|
Sessie 10:
1.10 Digitalisering in de zorg
Binnen Zorg en Welzijn gaat de digitalisering enorm snel. Er is een scala aan e-health toepassingen waarmee je je gezondheidsgegevens kan raadplegen, zorgverleners en patiënten moeten steeds meer digitaal doen,... Tijdens deze sessie geven Els Meerbergen (Kom Op Tegen Kanker), Nicole Goedhart (Amsterdam UMC) en Davy Nijs (Mediawijs) inzichten in: hoe patiënten deze digitalisering ervaren, onderzoek uit Nederland over digitale inclusie als nieuwe determinant in gezondheid, hoe professionals binnen zorg en welzijn aan de slag gaan en geven ze enkele concrete tips mee over bestaand materiaal en tools die je kan inzetten. |
Sessie 11:
|
Sessie 11:
1.11 Wat is digitale inclusie bij ontwerp? Introductie op mensgericht ontwerpen
Een afspraakformulier, een nieuwe informatiepagina, een aanvraag indienen, online hulp krijgen bij je vragen... Al deze digitale diensten moeten gebruiksvriendelijk, laagdrempelig en toegankelijk zijn zodat alle soorten mensen ermee aan de slag kunnen. Op het einde van deze sessie weet ik:
|
12.00 - 13.00 uur
Lunch |
|
13.00 - 14.15 uur
Verdiepende sessies blok 2 |
Sessie 12:
|
Sessie 12:
2.1 Online veiligheid voor digistarters
We weten uit onderzoek dat we van alle digitale competenties, het slechtst scoren op competenties over online veiligheid. Meer dan de helft van de Belgen heeft geen basisvaardigheden over online veiligheid. Tijdens dit panelgesprek gaan we in gesprek met enkele experten over hoe je kan werken aan online veiligheid bij digistarters en waarom het zo belangrijk is om hier van bij het begin aandacht voor te hebben. Op het einde van deze sessie:
|
---|---|
Sessie 13:
|
Sessie 13:
2.2 Voorstelling Toolbox ‘mensgericht ontwerpen’ & Escape Game ‘Superco’
In het project City Deal E-Inclusion by Design werd er praktisch materiaal ontwikkeld voor lokale besturen om mensgericht ontwerpen toe te passen. Dit materiaal zal beschikbaar zijn voor alle lokale besturen in Vlaanderen. Toolbox 'Mensgericht Ontwerpen': Escape Game ‘Superco’: Op het einde van deze sessie:
|
Sessie 14:
|
Sessie 14:
2.3 Hoe kunnen digitaal vaardige medewerkers hun collega's versterken?
Peer-to-peer ondersteuning op het vlak van digitale vaardigheden bewijst zijn kracht! In Vlaanderen zien we steeds vaker dat collega's elkaar op de werkvloer versterken, zowel in de zorg- en welzijnssector als in bedrijven. Coaching en vorming spelen een cruciale rol. Mediawijs en Vivo hebben zo in kader van het project Digivaardig in zorg en welzijn samen een pilootopleiding ontwikkeld om praktische handvatten aan te reiken aan medewerkers die collega’s versterken rond hun digitale vaardigheden. Op het einde van de sessie:
|
Sessie 15:
|
Sessie 15:
2.4 Werk maken van inclusieve digitale dienstverlening door kwetsbare gebruikers te betrekken in onderzoek en ontwerp
Wil je jouw digitale dienstverlening inclusiever maken? Dan is het belangrijk om de eindgebruikers actief te betrekken in het proces. In deze sessie zal je leren hoe je zowel in de onderzoeks- als ontwerpfase waardevolle inzichten van hen kunt verkrijgen. We richten ons specifiek op samenwerking met gebruikers die mogelijk digitaal buitengesloten worden. Daarnaast zullen we bespreken hoe kwetsbare eindgebruikers gedefinieerd worden en welke aannames we over hun behoeften hebben. Door middel van groepsopdrachten zullen we praktische ervaring opbouwen en delen we goede praktijken om mensgericht te ontwerpen. Op het einde van deze sessie weet ik:
|
Sessie 16:
|
Sessie 16:
2.5 Inclusieve (digitale) dienstverlening
Steeds meer dienstverlening verloopt online, soms deels en soms volledig. Inclusieve dienstverlening betekent niet alleen dat digitale platformen gebruiksvriendelijk en toegankelijk moeten zijn, maar ook dat er niet-digitale alternatieven beschikbaar moeten blijven. In deze sessie gaan we in gesprek met Unia, die onderzoekt of het ontbreken van een alternatief voor digitale dienstverlening kan leiden tot discriminatie. ARhus deelt hoe zij met een charter en een lokaal netwerk dienstverleners willen stimuleren om inclusieve diensten aan te bieden. Daarnaast horen we van de Alliantie Digitaal Samenleven uit Nederland hoe zij in gesprek gaan met dienstverleners om inclusiviteit te bevorderen. Op het einde van deze sessie:
|
Sessie 17:
|
Sessie 17:
2.6 Praktijktafels: werken met en op maat van specifieke doelgroepen
Tijdens deze sessie kan je aanschuiven aan tafel bij sprekers die je meenemen in het verhaal van hun praktijk inzake werken met specifieke doelgroepen en/of op maat van verschillende doelgroepen bij digihulp. Denk daarbij aan personen met een beperking, nieuwkomers, ouderen en laaggeletterden. Je zal in gesprek kunnen gaan met medewerkers van vzw Kompas, het Agentschap Integratie en Inburgering, Ligo en nog andere. Je keert huiswaarts met een hoop inspiratie uit de praktijk van digihulp door en voor specifieke doelgroepen. |
Sessie 18:
|
Sessie 18:
2.7 Betaalbaar internet voor iedereen
In België zijn er verschillende initiatieven om betaalbaar internet aan te bieden aan kwetsbare inwoners. Welke opties zijn er? En welk aanbod past het beste bij wie? Op het einde van deze sessie:
|
Sessie 19:
|
Sessie 19:
2.8 Van guerrillatactieken tot een diepte-interview. Interviewtechnieken toepassen bij gebruikersonderzoek.
Wil je werken aan toegankelijke en gebruikersgerichte dienstverlening? Dan is het essentieel om je goed in te leven in de mensen die jouw diensten gebruiken, wat moeilijk lukt vanachter je bureau. Interviewen is een belangrijke techniek voor gebruikersonderzoek, met variaties van guerrilla-technieken tot gestructureerde interviews. In deze interactieve sessie leer je van Lies Verhetsel (Twisted Studio) en Stefaan Corthals (Stad Aalst) verschillende interviewmethoden kennen, toegepast in concrete cases van lokale besturen. Je krijgt praktische tips voor het opstellen van een effectieve leidraad en oefent interviewtechnieken. We bespreken ook gevoeligheden en uitdagingen bij het interviewen van kwetsbare eindgebruikers. Op het einde van deze sessie weet ik:
|
Sessie 20:
|
Sessie 20:
2.9 Hoe meet je digitale vaardigheden?
Let op! Deze sessie wordt deels in het Engels gegeven. Tijdens deze sessie maak je kennis met Pix. Dit is een veelzijdig platform waarmee je digitale competenties kunt testen en verbeteren. Zowel beginners als gevorderde gebruikers kunnen deze test doorlopen. De vragen worden volledig gepersonaliseerd en aangepast aan jouw niveau, vraag per vraag. Op basis van je persoonlijke resultaat krijg je aanbevelingen voor online tutorials en oefeningen, zodat je gericht kunt werken aan je vooruitgang. Tijdens deze sessie wordt het platform gedemonstreerd en bespreken we specifieke gebruikssituaties zodat je een goed beeld krijgt van hoe dit platform in de praktijk gebruikt wordt. |
Sessie 21:
|
Sessie 21:
2.10 Netwerksessie
Tijdens deze netwerksessie ontmoet je collega’s uit heel Vlaanderen die zich inzetten voor digitale inclusie. In plaats van een inhoudelijke presentatie, zorgen wij voor een interactieve uitwisseling van ervaringen. Dit is jouw kans om waardevolle gesprekken te voeren en je netwerk te vergroten. Deze netwerksessie wordt begeleid door Nikita De Braekell van Digidak. Op het einde van deze sessie:
|
Sessie 22:
|
Sessie 22:
2.11 Schrijven op een toegankelijke manier
Schrijf jij teksten voor een breed publiek? Vraag jij je af hoe je laagdrempelige teksten schrijft, zonder dat je taalvaardige lezers afhaken? Katrien Janssens van Wablieft zet je op weg. Leer professionele en inhoudelijk correcte teksten te schrijven in duidelijke taal op niveau van de doelgroep. Op het einde van deze sessie weet ik:
|
14.15 - 14.45 uur
Koffiepauze |
|
14.45 - 16.00 uur
Verdiepende sessies blok 3 |
Sessie 23:
|
Sessie 23:
3.1 AI en digitale inclusie
AI is de afgelopen maanden en jaren een veelbesproken onderwerp geweest. Tijdens deze sessie gaan we op ontdekking over wat de komst van deze nieuwe technologie betekent voor digitale uitsluiting en digitale inclusie. |
---|---|
Sessie 24:
|
Sessie 24:
3.2 Voorstelling Toolbox ‘mensgericht ontwerpen’ & Escape Game ‘Superco’
In het project City Deal E-Inclusion by Design werd er praktisch materiaal ontwikkeld voor lokale besturen om mensgericht ontwerpen toe te passen. Dit materiaal zal beschikbaar zijn voor alle lokale besturen in Vlaanderen. Toolbox 'Mensgericht Ontwerpen': Escape Game ‘Superco’: Op het einde van deze sessie:
|
Sessie 25:
|
Sessie 25:
3.3 De rol van koepel- en netwerkorganisaties in het bevorderen van digitale inclusie
Hoe kan je als koepel- of netwerkorganisatie je leden inspireren en activeren om digitale inclusie hoog op de agenda te zetten? In deze interactieve workshop duiken we in de waardevolle inzichten en uitdagingen van het visietraject digitale inclusie met bibliotheken door Cultuurconnect en Digivaardig in zorg en welzijn traject door Jo-IN en Mediawijs. Vervolgens gaan we samen op zoek naar concrete ideeën en aanpakken die werken. Doe mee en ontdek hoe jij digitale inclusie kunt stimuleren binnen jouw netwerk! Op het einde van de sessie weet ik:
|
Sessie 26:
|
Sessie 26:
3.4 Doe zelf gebruikerstesten binnen je lokaal bestuur
Hoe vaak test jij dienstverlening met je eindgebruikers? Op het einde van deze sessie weet ik:
|
Sessie 27:
|
Sessie 27:
3.5 Klikt het al? (Samen)werken in een steeds digitalere wereld
In deze sessie zullen we vier belangrijke aspecten behandelen om je personeel te betrekken en gemotiveerd te houden in deze digitale wereld. Pieter Delbarge (personeelsdirecteur Zorgvereniging Mintus Brugge), Karen Viaene (stafmedewerker participatie en procesbegeleiding West-Vlaamse Intercommunale WVI), en Andries Vervaecke (expert Digidak Pro - Blenders vzw) zullen hun ervaringen delen. Op het einde van deze sessie:
|
Sessie 28:
|
Sessie 28:
3.6 Praktijktafels: Naar de mensen toe gaan met digihulp
Schuif mee aan tafel en luister naar de verhalen van lokale besturen en digibanken over hoe zij de meest kwetsbare digistarters op een laagdrempelige manier proberen bereiken door middel van een outreachstrategie, digitale brugfiguren en bewust te zoeken naar de juiste locaties voor digihulp. Op het einde van deze sessie keer ik huiswaarts met een hoop inspiratie uit de praktijk van outreaching in het kader van digihulp. |
Sessie 29:
|
Sessie 29:
3.7 Zo bereid je jouw organisatie optimaal voor op de European Accessibility Act
In deze sessie zal Roel Van Gils (DiAX) de impact en uitdagingen van de European Accessibility Act (EAA) bespreken. Wat zijn de eisen? Wie moet eraan voldoen, en wat zijn de uitzonderingen en overgangsmaatregelen? Bovenal, hoe begin je eraan? Daarna zal Nora Goerne (UX-onderzoeker bij Eleven Ways) aan de hand van praktijkvoorbeelden laten zien hoe de EAA een hefboom kan zijn om digitale toegankelijkheid op de agenda te zetten in jouw organisatie. Aan het einde van deze sessie weet ik:
|
Sessie 30:
|
Sessie 30:
3.8 Aan de slag met digitale prikkels
Niet iedereen voelt zich thuis in de digitale wereld. Omwille van angst, afkeer, gebrek aan motivatie, … gaan ze niet of nauwelijks aan de slag met digitale tools. Het resultaat: ze lopen kansen en rechten mis. Op het einde van deze sessie weet ik:
|
Sessie 31:
|
Sessie 31:
3.9 Motivatie ontrafeld: van digitale hulpvraag naar DigiHandig
Tijdens deze interactieve workshop ontwikkel je een nieuwe kijk op de motivatie van digistarters. Soms concluderen we te snel dat het probleem ligt bij de digistarter en dat er sprake is van een onvermogen of onwil om te leren. Maar is dat wel echt zo… zit het probleem niet in een mismatch tussen aanbod en de werkelijke behoeften van de doelgroep? Daar duiken we dieper op in met een combinatie van theorie, discussie en praktijkvoorbeelden. Het wordt interactief. Met veel voorbeelden, gebruikersverhalen en korte doe-opdrachten. Zo maken we de inzichten concreet en direct bruikbaar. Na ongeveer 1 uur loop jij de deur uit met nieuwe inspiratie én handige hulpmiddelen die je dag erna al in kunt zetten om effectiever door te verwijzen. De workshop wordt gegeven door Kristel Thieme, oprichter van New Future Lab en aanjager van de digitale leeroplossing DigiHandig voor eenvoudig, leuk en veilig leren over de smartphone en tablet.
|
Sessie 32:
|
Sessie 32:
3.10 Werken met vrijwillige digihelpers
Digidak en Seniorweb Nederland werken al jaren met vrijwillige digihelpers. Ze delen hun ervaringen en geven tips over het rekruteren, opleiding, beheren en waarderen van vrijwillige digihelpers. Daarnaast vertellen ze ook over het nieuwe aanbod dat ze samen ontwikkelen voor Vlaanderen. Op het einde van deze sessie weet ik:
|
Sessie 33:
|
Sessie 33:
3.11 E-inclusieve bruggen bouwen
Als middenveldorganisatie slaat SAAMO de brug tussen dienstverleners en gebruikers van diensten om toegankelijkheid van dienstverlening te verhogen voor mensen in een kwetsbare positie. Hoe zet je verschillende perspectieven en referentiekaders in om aan de slag te gaan met toegankelijke (digitale) dienstverlening? Hoe kom je tot sterke samenwerkingsverbanden om digitale drempels in dienstverlening te verlagen? SAAMO West-Vlaanderen werkt samen met partners, ontwikkelaars van diensten en mensen in een maatschappelijk kwetsbare positie rond deze vragen. In deze sessie vertellen we meer over onze visie op het aanpakken van maatschappelijke uitdagingen op vlak van e-inclusie en digitalisering vanuit de praktijk van onze Leerhub in Roeselare.
|