Skip to main content

 

 

9.15 - 9.45 uur

Onthaal en koffie

9.45 - 10.25 uur

Plenaire verwelkoming en opening

10.30 - 12.00 uur

Verdiepende sessies blok 1

Sessie 1:
1.1 Digitale inclusie in de toekomst

De afgelopen jaren is er sterk geïnvesteerd in digitale inclusie, met initiatieven zoals de Digibanken, Digisprong, Iedereen Digitaal, en e-inclusion for Belgium. In 2025 en 2026 lopen deze middelen echter ten einde. 

Welke keuzes zullen de nieuwe lokale, Vlaamse en federale regeringen maken? Zal digitale inclusie een prioriteit blijven, en hoe zal dit concreet worden ingevuld?

Tijdens deze sessie gaan we in gesprek met onderzoekers en beleidsmakers om antwoorden te vinden en bespreken we samen hoe lokale verduurzaming kan worden gerealiseerd.

 

Sessie 2:
1.2 Voorstelling Toolbox ‘mensgericht ontwerpen’ & Escape Game ‘Superco’

In het project City Deal E-Inclusion by Design werd praktisch materiaal ontwikkeld voor lokale besturen om mensgericht ontwerpen toe te passen. Dit materiaal zal beschikbaar zijn voor alle lokale besturen in Vlaanderen.

Toolbox 'Mensgericht Ontwerpen':
De toolbox bestaat uit een online en fysieke component. Tijdens de demo zal je een overzicht krijgen van de online opbouw en zal je in kleine groepen aan de slag gaan met de fysieke toolbox. De toolbox zal voorgesteld worden door Marie Denys & Karen Mouws van Knight Moves. 

Escape Game ‘Superco’:
Ervaar zelf hoe (on)gebruiksvriendelijke dienstverlening voelt via de escape game. Samen met #ANT escape rooms zal je opdrachten uitvoeren en inzicht krijgen in de opstelling van het spel. 

Op het einde van deze sessie: 

  1. heb ik kennis gemaakt met de toolbox en de escape game.
  2. weet ik welke thema’s aan bod komen en hoe ik er zelf mee aan de slag kan.
  3. heb ik alle praktische info om dit materiaal te gebruiken binnen mijn eigen organisatie.
     
Sessie 3:
1.3 Voorstelling Cybersoek

Cybersoek zet zich sinds 2001 in voor digitale inclusie in Amsterdam door individuele ondersteuning te bieden via vrije inloop, op afspraak en telefonisch. In deze sessie zal Karien Sondervan  de werking presenteren en de waardevolle ervaring die ze in de afgelopen jaren hebben opgedaan met ons delen.

Op het einde van deze sessie:

  1. heb ik begrip over bouwstenen die nodig zijn voor digitale inclusie.
  2. weet ik hoe Cybersoek hier in de praktijk vorm aan geeft.
  3. weet ik hoe samenwerking vanuit een lokale aanpak er in Amsterdam uit ziet.
     
Sessie 4:
1.4 Digihulp: ervaringen van digihelpers, wensen van ouderen en impact van digihulp onderzocht

In deze sessie zullen Sarah Anrijs en Cora Van Leeuwen hun inzichten delen uit drie onderzoeken rond digihulp. 

Het eerste onderzoek richt zich op de motivaties, ervaringen, en noden van vrijwillige en professionele digihelpers en digicoaches, met aanbevelingen voor een duurzame aanpak in een uitdagende werkomgeving.
Het tweede onderzoek onderzoekt het digitale gebruik van ouderen en hoe dit zich vertaalt in diverse ondersteuningsbehoeften, met inzichten in hoe ouderen digitaal kunnen blijven deelnemen. 
Tot slot presenteren ze een derde onderzoek dat de impact van digihulp voor burgers in kaart brengt, met verrassende bevindingen over wat impact betekent en hoe dit te meten is.

Op het einde van deze sessie weet ik: 

  1. wat digihelpers motiveert, hoe zij hun rol ervaren en vervullen en welke noden zij hebben.
  2. wat ouderen motiveert om digitaal te gaan en wat zij nodig hebben om digitaal te blijven.
  3. dat impact onderzoeken complex is maar zeker niet onmogelijk en welke impact digihulp kan hebben.
Sessie 5:
1.5 Welke tools kan je inzetten om de digitale wereld voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk te maken?

Naast beperkte middelen en kennis, zijn er ook andere persoonlijke digitale drempels, zoals moeite met lezen, schrijven of het gebruik van te kleine knoppen en letters op een smartphone. Gelukkig bestaan er tal van eenvoudige en vaak gratis oplossingen. In deze sessie zullen Wim De Backer (Modem), Jo Daems (Modem) en Erik De Snerck (Diax) je kennis laten maken met 10 concrete tools die deze barrières helpen overwinnen. Zijn deze oplossingen niet voldoende? Dan wijzen ze je de weg naar alternatieven die beter aansluiten bij jouw noden.

Op het einde van deze sessie weet ik: 

  1. hoe ik digitale drempels kan herkennen waar ik nog niet aan had gedacht.
  2. welke 10 concrete oplossingen we hier voorstellen.
  3. hoe ik kan nadenken over andere oplossingen en ernaar kan zoeken.
Sessie 6:
1.6 Het bereiken van digistarters: hoe duurzaam inbedden in je gemeente?

Nieuwe digistarters bereiken is een hele uitdaging. In deze workshop geeft Karen Vos van District09 handvatten hoe je je aanbod kan vormgeven en duurzaam inbedden in je eigen gemeente. Aan de hand van een helder stappenplan ontdek je hoe je stap voor stap tot een succesvolle strategie komt. We maken het concreet met praktijkvoorbeelden door Bart Beeckmans (Stad Gent), Tuur Frencken (Sint-Niklaas) en Marie-Julie Lingier (Bredene).

Op het einde van deze sessie:

  • heb ik een helder stappenplan voor het bereiken van digistarters.
  • kan ik een duurzaam aanbod voor digistarters inbedden in mijn gemeente.
  • heb ik concrete inzichten uit praktijkvoorbeelden.
Sessie 7:
1.7 Getuigenissen van lokale besturen die aan de slag gegaan zijn met mensgericht ontwerpen

In het project City Deal E-Inclusion by Design experimenteerden verschillende steden met methodieken en werd er praktisch materiaal ontwikkeld voor lokale besturen om mensgericht ontwerpen toe te passen. Tijdens de thematische tafels presenteren zij hun experimenten, waarbij ze hun praktische aanpak, ervaringen en belangrijke lessen delen. Deze sessies plaatsen de experimenten binnen het bredere kader van City Deal en verbinden ze met de nieuwe toolbox 'Mensgericht Ontwerpen'. Zo krijg je concrete inzichten in hoe steden mensgerichte oplossingen toepassen in de praktijk.

Op het einde van deze sessie: 

  1. heb ik concrete voorbeelden hoe Human Centered Design methodes toe te passen in gebruikersonderzoek en -testen.
  2. ken ik de lessons learned en valkuilen.
  3. weet ik hoe ik met minimale moeite en tijd tot een goed experiment kan komen.
     
Sessie 8:
1.8 Gebruiker Centraal deelt inzichten

Nederland telt zo’n 1500 overheidsorganisaties, bijna net zo complex georganiseerd als in België, elk met hun eigen dienstverlening, websites en communicatiekanalen. Veel van deze organisaties werken aan het verbeteren van gebruiksvriendelijkheid en inclusie. 

Gebruiker Centraal brengt mensen samen in community’s en bijeenkomsten om goede voorbeelden en inspiratie te delen. We ondersteunen hen met tools zoals kennisbanken en serious games, zodat iedereen van elkaar kan leren en het wiel niet steeds opnieuw wordt uitgevonden. In deze sessie zullen Victor Zuydweg en Sanne Giesen tonen hoe ze met verbinding en sociaal kapitaal werken aan inclusieve en toegankelijke overheidsdienstverlening, en zullen ze samen aan de slag gaan met een serious game.

Op het einde van deze sessie: 

  1. weet ik hoe ze in Nederland werken aan mensgericht ontwerpen en wat ik in mijn context daarmee kan doen.
  2. weet ik hoe ik het gesprek over digitale inclusie binnen jouw organisatie op gang brengt of naar een volgend niveau brengt.
  3. ken ik de hulpmiddelen van Gebruiker Centraal (en kan ik ze gebruiken!).
     
Sessie 9:
1.9 Vertel, versterk, verbind: de kracht van digital storytelling

Via digital storytelling kan je digitaal aan de slag met uiteenlopende doelgroep. Het is een methodiek bij uitstek om digitale competenties aan te leren door te doen en te ontdekken. Tijdens deze workshop leer je hoe LINC vzw en Link in de Kabel deze methodiek inzetten bij hun respectievelijke doelgroep. Leer hoe digital storytelling jouw doelgroep kan helpen een positieve ervaring in het digitale landschap te verkrijgen.

Sessie 10:
1.10 Digitalisering in de zorg

Binnen Zorg en Welzijn gaat de digitalisering enorm snel. Er is een scala aan e-health toepassingen waarmee je je gezondheidsgegevens kan raadplegen, zorgverleners en patiënten moeten steeds meer digitaal doen,... Tijdens deze sessie geven Els Meerbergen (Kom Op Tegen Kanker), Nicole Goedhart (Amsterdam UMC) en Davy Nijs (Mediawijs) inzichten in: hoe patiënten deze digitalisering ervaren, onderzoek uit Nederland over digitale inclusie als nieuwe determinant in gezondheid, hoe professionals binnen zorg en welzijn aan de slag gaan en geven ze enkele concrete tips mee over bestaand materiaal en tools die je kan inzetten.

Sessie 11:
1.11 Wat is digitale inclusie bij ontwerp? Introductie op mensgericht ontwerpen

Een afspraakformulier, een nieuwe informatiepagina, een aanvraag indienen, online hulp krijgen bij je vragen... Al deze digitale diensten moeten gebruiksvriendelijk, laagdrempelig en toegankelijk zijn zodat alle soorten mensen ermee aan de slag kunnen. 
In deze brede basissessie maak je kennis met mensgericht ontwerpen: wat hebben je gebruikers echt nodig, hoe kan je iteratief leren of je op de goede weg zit en wie betrek je best op welk moment? We hebben het ook over de focus op digitale inclusie in de ontwerpfase van dienstverlening binnen je lokaal bestuur.

Op het einde van deze sessie weet ik: 

  1. wat de basisprincipes, proces en meerwaarde zijn van human-centered design. Hoe draagt het bij tot digitale inclusie?
  2. hoe lokale besturen vandaag al concreet aan de slag gaan met human-centered design.
  3. waar human-centered design leeft binnen je organisatie. Welke rollen nemen welke verantwoordelijkheid op en hoe kan je samenwerken?
     
12.00 - 13.00 uur

Lunch

13.00 - 14.15 uur

Verdiepende sessies blok 2

Sessie 12:
2.1 Online veiligheid voor digistarters

We weten uit onderzoek dat we van alle digitale competenties, het slechtst scoren op competenties over online veiligheid. Meer dan de helft van de Belgen heeft geen basisvaardigheden over online veiligheid. 

Tijdens dit panelgesprek gaan we in gesprek met enkele experten over hoe je kan werken aan online veiligheid bij digistarters en waarom het zo belangrijk is om hier van bij het begin aandacht voor te hebben.

Op het einde van deze sessie: 

  1. heb ik inspiratie over hoe ik kan werken aan online veiligheid met digistarter.
  2. weet ik waarom het belangrijk is om te werken aan online veiligheid met digistarters.
     
Sessie 13:
2.2 Voorstelling Toolbox ‘mensgericht ontwerpen’ & Escape Game ‘Superco’

In het project City Deal E-Inclusion by Design werd er praktisch materiaal ontwikkeld voor lokale besturen om mensgericht ontwerpen toe te passen. Dit materiaal zal beschikbaar zijn voor alle lokale besturen in Vlaanderen.

Toolbox 'Mensgericht Ontwerpen':
De toolbox bestaat uit een online en fysieke component. Tijdens de demo zal je een overzicht krijgen van de online opbouw en zal je in kleine groepen aan de slag gaan met de fysieke toolbox. De toolbox zal voorgesteld worden door Marie Denys & Karen Mouws van Knight Moves. 

Escape Game ‘Superco’:
Ervaar zelf hoe (on)gebruiksvriendelijke dienstverlening voelt via de escape game. Samen met #ANT escape rooms zal je opdrachten uitvoeren en inzicht krijgen in de opstelling van het spel. 

Op het einde van deze sessie: 

  1. heb ik kennis gemaakt met de toolbox en de escape game.
  2. weet ik welke thema’s aan bod komen en hoe ik er zelf mee aan de slag kan.
  3. heb ik alle praktische info om dit materiaal te gebruiken binnen mijn eigen organisatie.
     
Sessie 14:
2.3 Hoe kunnen digitaal vaardige medewerkers hun collega's versterken?

Peer-to-peer ondersteuning op het vlak van digitale vaardigheden bewijst zijn kracht! In Vlaanderen zien we steeds vaker dat collega's elkaar op de werkvloer versterken, zowel in de zorg- en welzijnssector als in bedrijven. Coaching en vorming spelen een cruciale rol. Mediawijs en Vivo hebben zo in kader van het project Digivaardig in zorg en welzijn samen een pilootopleiding ontwikkeld om praktische handvatten aan te reiken aan medewerkers die collega’s versterken rond hun digitale vaardigheden.

Op het einde van de sessie:

  • weet ik hoe collega’s elkaar effectief kunnen ondersteunen bij het versterken van digitale vaardigheden.
  • ken ik de cruciale rol die coaching en gerichte vorming spelen in het versterken van digitaal vaardige medewerkers die hun collega’s ondersteunen.
  • heb ik concrete handvatten uit de piloottrajecten van Mediawijs en Vivo om peer-to-peer ondersteuning in de eigen organisatie toe te passen.
Sessie 15:
2.4 Werk maken van inclusieve digitale dienstverlening door kwetsbare gebruikers te betrekken in onderzoek en ontwerp

Wil je jouw digitale dienstverlening inclusiever maken? Dan is het belangrijk om de eindgebruikers actief te betrekken in het proces. In deze sessie zal je leren hoe je zowel in de onderzoeks- als ontwerpfase waardevolle inzichten van hen kunt verkrijgen. We richten ons specifiek op samenwerking met gebruikers die mogelijk digitaal buitengesloten worden. Daarnaast zullen we bespreken hoe kwetsbare eindgebruikers gedefinieerd worden en welke aannames we over hun behoeften hebben. Door middel van groepsopdrachten zullen we praktische ervaring opbouwen en delen we goede praktijken om mensgericht te ontwerpen.

Op het einde van deze sessie weet ik:

  1. hoe ik kan begrijpen wat kwetsbare gebruikers nodig hebben, en of mijn aannames daarover juist zijn.
  2. hoe ik met kwetsbare gebruikers kan samenwerken in mijn project: geschikte methoden en aandachtspunten.
  3. hoe ik ervoor kan zorgen dat de acties en resultaten van mijn proces inclusief zijn.
     
Sessie 16:
2.5 Inclusieve (digitale) dienstverlening

Steeds meer dienstverlening verloopt online, soms deels en soms volledig. Inclusieve dienstverlening betekent niet alleen dat digitale platformen gebruiksvriendelijk en toegankelijk moeten zijn, maar ook dat er niet-digitale alternatieven beschikbaar moeten blijven. In deze sessie gaan we in gesprek met Unia, die onderzoekt of het ontbreken van een alternatief voor digitale dienstverlening kan leiden tot discriminatie. ARhus deelt hoe zij met een charter en een lokaal netwerk dienstverleners willen stimuleren om inclusieve diensten aan te bieden. Daarnaast horen we van de Alliantie Digitaal Samenleven uit Nederland hoe zij in gesprek gaan met dienstverleners om inclusiviteit te bevorderen.

Op het einde van deze sessie:

  1. ken ik het juridische kader over discriminatiegronden en uitsluitend digitale dienstverlening.
  2. heb ik inspiratie over hoe je op lokaal en nationaal niveau het gesprek kan aangaan met dienstverleners om te streven naar inclusieve dienstverlening.
Sessie 17:
2.6 Praktijktafels: werken met en op maat van specifieke doelgroepen

Tijdens deze sessie kan je aanschuiven aan tafel bij sprekers die je meenemen in het verhaal van hun praktijk inzake werken met specifieke doelgroepen en/of op maat van verschillende doelgroepen bij digihulp. Denk daarbij aan personen met een beperking, nieuwkomers, ouderen en laaggeletterden. Je zal in gesprek kunnen gaan met medewerkers van vzw Kompas, het Agentschap Integratie en Inburgering, Ligo en nog andere. 

Je keert huiswaarts met een hoop inspiratie uit de praktijk van digihulp door en voor specifieke doelgroepen.

Sessie 18:
2.7 Betaalbaar internet voor iedereen

In België zijn er verschillende initiatieven om betaalbaar internet aan te bieden aan kwetsbare inwoners. Welke opties zijn er? En welk aanbod past het beste bij wie? 
In deze sessie leer je hoe je deze vragen kunt beantwoorden. Ashley Vanhoorde presenteert het Digiscan-project en Bruno Daems van ARhus legt uit hoe het Telecomloket in Roeselare ontstond. Beide projecten geven burgers persoonlijk advies om te besparen op hun telecomkosten, met het Digiscan-project dat huisbezoeken doet en het Telecomloket dat gekoppeld is aan een Digipunt. Naast de aanpak krijg je ook concrete tips over het sociaal internetaanbod en Telenet 5 en 10.

Op het einde van deze sessie: 

  1. heb ik concrete tips meegekregen vertrekkend vanuit de praktijk.
  2. weet ik welke initiatieven ik zelf kan en/of in samenwerking met andere partners opzetten om burgers naar het juiste aanbod voor hen persoonlijk toe te leiden. Hoe begin ik hieraan?
     
Sessie 19:
2.8 Van guerrillatactieken tot een diepte-interview. Interviewtechnieken toepassen bij gebruikersonderzoek.

Wil je werken aan toegankelijke en gebruikersgerichte dienstverlening? Dan is het essentieel om je goed in te leven in de mensen die jouw diensten gebruiken, wat moeilijk lukt vanachter je bureau. Interviewen is een belangrijke techniek voor gebruikersonderzoek, met variaties van guerrilla-technieken tot gestructureerde interviews. In deze interactieve sessie leer je van Lies Verhetsel (Twisted Studio) en Stefaan Corthals (Stad Aalst) verschillende interviewmethoden kennen, toegepast in concrete cases van lokale besturen. Je krijgt praktische tips voor het opstellen van een effectieve leidraad en oefent interviewtechnieken. We bespreken ook gevoeligheden en uitdagingen bij het interviewen van kwetsbare eindgebruikers.

Op het einde van deze sessie weet ik: 

  1. welke inleeftechnieken waardevolle data opleveren.
  2. de aandachtspunten bij een diepte-interview.
  3. hoe ik gebruikersonderzoek haalbaar kan organiseren.
     
Sessie 20:
2.9 Hoe meet je digitale vaardigheden?

Let op! Deze sessie wordt deels in het Engels gegeven.

Tijdens deze sessie maak je kennis met Pix. Dit is een veelzijdig platform waarmee je digitale competenties kunt testen en verbeteren. Zowel beginners als gevorderde gebruikers kunnen deze test doorlopen. De vragen worden volledig gepersonaliseerd en aangepast aan jouw niveau, vraag per vraag. Op basis van je persoonlijke resultaat krijg je aanbevelingen voor online tutorials en oefeningen, zodat je gericht kunt werken aan je vooruitgang. Tijdens deze sessie wordt het platform gedemonstreerd en bespreken we specifieke gebruikssituaties zodat je een goed beeld krijgt van hoe dit platform in de praktijk gebruikt wordt.

Sessie 21:
2.10 Netwerksessie

Tijdens deze netwerksessie ontmoet je collega’s uit heel Vlaanderen die zich inzetten voor digitale inclusie. In plaats van een inhoudelijke presentatie, zorgen wij voor een interactieve uitwisseling van ervaringen. Dit is jouw kans om waardevolle gesprekken te voeren en je netwerk te vergroten. Deze netwerksessie wordt begeleid door Nikita De Braekell van Digidak. 

Op het einde van deze sessie: 

  1. heb ik verbondenheid met het netwerk vergroot. Deelnemers hebben minstens drie nieuwe collega’s leren kennen die zich ook inzetten voor digitale inclusie, en hebben contactgegevens uitgewisseld voor verdere samenwerking.
  2. heb ik kennisdeling en best practices uitgewisseld. Deelnemers hebben relevante inzichten of ervaringen gedeeld en nieuwe ideeën of best practices van anderen gehoord die ze kunnen toepassen in hun eigen werkveld.
  3. toekomstige samenwerkingsmogelijkheden ontdekken: Deelnemers hebben potentiële samenwerkingsmogelijkheden geïdentificeerd met andere organisaties of projecten binnen het domein van digitale inclusie
     
Sessie 22:
2.11 Schrijven op een toegankelijke manier

Schrijf jij teksten voor een breed publiek? Vraag jij je af hoe je laagdrempelige teksten schrijft, zonder dat je taalvaardige lezers afhaken? Katrien Janssens van Wablieft zet je op weg. Leer professionele en inhoudelijk correcte teksten te schrijven in duidelijke taal op niveau van de doelgroep.

Op het einde van deze sessie weet ik: 

  1. dat het mogelijk is om professionele en inhoudelijk correcte teksten te schrijven in duidelijke taal.
  2. welk taalniveau geschikt is voor het grote publiek: toegankelijk genoeg voor laaggeletterde lezers, niet betuttelend voor opgeleide lezers.
  3. zie ik in voorbeeldteksten elementen die een tekst duidelijk of onduidelijk maken. Hiermee kan je zelf aan de slag in je eigen teksten
     
14.15 - 14.45 uur

Koffiepauze

14.45 - 16.00 uur

Verdiepende sessies blok 3

Sessie 23:
3.1 AI en digitale inclusie

AI is de afgelopen maanden en jaren een veelbesproken onderwerp geweest. Tijdens deze sessie gaan we op ontdekking over wat de komst van deze nieuwe technologie betekent voor digitale uitsluiting en digitale inclusie. 

Sessie 24:
3.2 Voorstelling Toolbox ‘mensgericht ontwerpen’ & Escape Game ‘Superco’

In het project City Deal E-Inclusion by Design werd er praktisch materiaal ontwikkeld voor lokale besturen om mensgericht ontwerpen toe te passen. Dit materiaal zal beschikbaar zijn voor alle lokale besturen in Vlaanderen.

Toolbox 'Mensgericht Ontwerpen':
De toolbox bestaat uit een online en fysieke component. Tijdens de demo zal je een overzicht krijgen van de online opbouw en zal je in kleine groepen aan de slag gaan met de fysieke toolbox. De toolbox zal voorgesteld worden door Marie Denys & Karen Mouws van Knight Moves. 

Escape Game ‘Superco’:
Ervaar zelf hoe (on)gebruiksvriendelijke dienstverlening voelt via de escape game. Samen met #ANT escape rooms zal je opdrachten uitvoeren en inzicht krijgen in de opstelling van het spel. 

Op het einde van deze sessie: 

  1. heb ik kennis gemaakt met de toolbox en de escape game.
  2. weet ik welke thema’s aan bod komen en hoe ik er zelf mee aan de slag kan.
  3. heb ik alle praktische info om dit materiaal te gebruiken binnen mijn eigen organisatie.
     
Sessie 25:
3.3 De rol van koepel- en netwerkorganisaties in het bevorderen van digitale inclusie

Hoe kan je als koepel- of netwerkorganisatie je leden inspireren en activeren om digitale inclusie hoog op de agenda te zetten? In deze interactieve workshop duiken we in de waardevolle inzichten en uitdagingen van het visietraject digitale inclusie met bibliotheken door Cultuurconnect en Digivaardig in zorg en welzijn traject door Jo-IN en Mediawijs. Vervolgens gaan we samen op zoek naar concrete ideeën en aanpakken die werken. Doe mee en ontdek hoe jij digitale inclusie kunt stimuleren binnen jouw netwerk!

Op het einde van de sessie weet ik:

  • de belangrijkste lessons learned uit het visietraject rond digitale inclusie van Cultuurconnect en het Digivaardig in zorg en welzijn traject van Jo-IN en Mediawijs.
  • hoe de beleidstool digitale inclusie kan helpen om digitale inclusie op een structurele manier te integreren binnen je organisatie of netwerk.
  • hoe je je eigen koepel- of netwerkorganisatie kan stimuleren om van digitale inclusie een prioriteit te maken.
Sessie 26:
3.4 Doe zelf gebruikerstesten binnen je lokaal bestuur

Hoe vaak test jij dienstverlening met je eindgebruikers?
Je kan pas weten of je dienstverlening werkt voor je eindgebruiker, als je hem laat testen door je eindgebruiker. Dit gebruikersperspectief geeft veel waardevolle info om verder te ontwikkelen. 
In deze sessie staan we stil bij de “grote 5” van gebruikerstesten: Waarom? Wat? Wanneer? Wie en Hoe? We nemen live een korte gebruikerstest af en sluiten af met een praktische case over de ontwikkeling van een overkoepelende website  voor 19 lokale dienstencentra in Brussel, met speciale aandacht voor kwetsbare doelgroepen. 

Op het einde van deze sessie weet ik: 

  1. wat het nut is van gebruikerstesten.
  2. welke types gebruikerstesten er zijn.
  3. hoe ik een gebruikerstest kan opzetten (voorbereiding, opzet en analyse).
     
Sessie 27:
3.5 Klikt het al? (Samen)werken in een steeds digitalere wereld

In deze sessie zullen we vier belangrijke aspecten behandelen om je personeel te betrekken en gemotiveerd te houden in deze digitale wereld. Pieter Delbarge (personeelsdirecteur Zorgvereniging Mintus Brugge), Karen Viaene (stafmedewerker participatie en procesbegeleiding West-Vlaamse Intercommunale WVI), en Andries Vervaecke (expert Digidak Pro - Blenders vzw) zullen hun ervaringen delen. 
We beginnen met het in kaart brengen van de diversiteit binnen de medewerkersprofielen. Vervolgens kijken we naar hoe je op maat gesneden vorming voor verschillende medewerkers kunt aanbieden. Ook het belang van digicoaches op de werkvloer komt aan bod. Ten slotte bespreken we de gedeelde verantwoordelijkheid van zowel medewerkers als de organisatie voor digitale vooruitgang. 

Op het einde van deze sessie: 

  1. heb ik inspiratie uit de praktijkervaringen van drie sprekers uit verschillende settings.
  2. heb ik een beter beeld van de vier elementen om mijn  eigen personeel digitaal mee te krijgen en te houden.
     
Sessie 28:
3.6 Praktijktafels: Naar de mensen toe gaan met digihulp

Schuif mee aan tafel en luister naar de verhalen van lokale besturen en digibanken over hoe zij de meest kwetsbare digistarters op een laagdrempelige manier proberen bereiken door middel van een outreachstrategie, digitale brugfiguren en bewust te zoeken naar de juiste locaties voor digihulp.

Op het einde van deze sessie keer ik huiswaarts met een hoop inspiratie uit de praktijk van outreaching in het kader van digihulp.

Sessie 29:
3.7 Zo bereid je jouw organisatie optimaal voor op de European Accessibility Act

In deze sessie zal Roel Van Gils (DiAX) de impact en uitdagingen van de European Accessibility Act (EAA) bespreken. Wat zijn de eisen? Wie moet eraan voldoen, en wat zijn de uitzonderingen en overgangsmaatregelen? Bovenal, hoe begin je eraan? Daarna zal Nora Goerne (UX-onderzoeker bij Eleven Ways) aan de hand van praktijkvoorbeelden laten zien hoe de EAA een hefboom kan zijn om digitale toegankelijkheid op de agenda te zetten in jouw organisatie.

Aan het einde van deze sessie weet ik:

  • of mijn organisatie moet voldoen aan de European Accessibility Act.
  • hoe andere organisaties het aanpakken en hoe ik een actieplan opstel.
  • welke risico’s mijn organisatie loopt bij niet-naleving van de EAA.
Sessie 30:
3.8 Aan de slag met digitale prikkels

Niet iedereen voelt zich thuis in de digitale wereld. Omwille van angst, afkeer, gebrek aan motivatie, … gaan ze niet of nauwelijks aan de slag met digitale tools. Het resultaat: ze lopen kansen en rechten mis. 
Deze mensen bereik je niet via jouw opleidingen of digipunten. Hoe dan wel? Via digitale prikkels kan je hen helpen een eerste stap in de digitale wereld te zetten. Op een informele en laagdrempelige manier bied je hen een positieve, vrijblijvende ervaring met de digitale wereld. 
Tijdens deze sessie vertelt Sandra Vanneste je wat digitale prikkels zijn - en wat niet -, ontdek je heel wat voorbeelden en bedenken jullie samen digitale prikkels op maat van je doelgroep.

Op het einde van deze sessie weet ik: 

  1. wat digitale prikkels zijn en wat niet, en heb ik heel wat voorbeelden.
  2. welke tools mij kunnen ondersteunen om aan de slag te gaan met digitale prikkels in mijn werking.
  3. hoe ik digitale prikkels, op maat van mijn doelgroep, kan inbedden in mijn eigen werking en die van andere diensten of organisaties uit mijn werkingsgebied.
Sessie 31:
3.9 Motivatie ontrafeld: van digitale hulpvraag naar DigiHandig

Tijdens deze interactieve workshop ontwikkel je een nieuwe kijk op de motivatie van digistarters. Soms concluderen we te snel dat het probleem ligt bij de digistarter en dat er sprake is van een onvermogen of onwil om te leren. Maar is dat wel echt zo… zit het probleem niet in een mismatch tussen aanbod en de werkelijke behoeften van de doelgroep? Daar duiken we dieper op in met een combinatie van theorie, discussie en praktijkvoorbeelden. Het wordt interactief. Met veel voorbeelden, gebruikersverhalen en korte doe-opdrachten. Zo maken we de inzichten concreet en direct bruikbaar. Na ongeveer 1 uur loop jij de deur uit met nieuwe inspiratie én handige hulpmiddelen die je dag erna al in kunt zetten om effectiever door te verwijzen. De workshop wordt gegeven door Kristel Thieme, oprichter van New Future Lab en aanjager van de digitale leeroplossing DigiHandig voor eenvoudig, leuk en veilig leren over de smartphone en tablet.


Op het einde van deze sessie weet ik: 

  1. wat het verschil is tussen een hulpvraag en een leervraag.
  2. hoe je motivatie kunt laten groeien voor de digitale wereld en de drempel kunt verlagen om te gaan leren.
  3. welke belangrijke ontwerpkeuzes er zijn gemaakt bij de ontwikkeling van DigiHandig als eenvoudige, leuke en veilige app voor het leren van digitale vaardigheden.
Sessie 32:
3.10 Werken met vrijwillige digihelpers

Digidak en Seniorweb Nederland werken al jaren met vrijwillige digihelpers. Ze delen hun ervaringen en geven tips over het rekruteren, opleiding, beheren en waarderen van vrijwillige digihelpers. Daarnaast vertellen ze ook over het nieuwe aanbod dat ze samen ontwikkelen voor Vlaanderen. 

Op het einde van deze sessie weet ik: 

  1. hoe ik vrijwilligers kan aanwerven (aantrekken, administratie, successen en valkuilen).
  2. hoe ik vrijwilligers moet opleiden (start, doorlopend, inhoudelijk, didactisch).
  3. vrijwilligers te waarderen ( goede praktijken en valkuilen).
     
Sessie 33:
3.11 E-inclusieve bruggen bouwen

Als middenveldorganisatie slaat SAAMO de brug tussen dienstverleners en gebruikers van diensten om toegankelijkheid van dienstverlening te verhogen voor mensen in een kwetsbare positie. Hoe zet je verschillende perspectieven en referentiekaders in om aan de slag te gaan met toegankelijke (digitale) dienstverlening? Hoe kom je tot sterke samenwerkingsverbanden om digitale drempels in dienstverlening te verlagen? SAAMO West-Vlaanderen werkt samen met partners, ontwikkelaars van diensten en mensen in een maatschappelijk kwetsbare positie rond deze vragen. In deze sessie vertellen we meer over onze visie op het aanpakken van maatschappelijke uitdagingen op vlak van e-inclusie en digitalisering vanuit de praktijk van onze Leerhub in Roeselare.


Op het einde van deze sessie: 

  1. krijg ik erkenning dat het niet altijd makkelijk is.
  2. krijg ik inzicht in referentiekaders van verschillende gebruikers.
  3. krijg ik inzicht in hoe partnerschappen rond e-inclusieve dienstverlening kunnen verlopen.
     

Gedetecteerde tijdzone