Introductie
We maken een kader om te kijken naar kinderen: naar wat ze nodig hebben en hoe we hun gedrag lezen.
Op basis van dit kader bepalen we onze werkwijze rond omgaan met moeilijk gedrag.
Werkwijze
Dit atelier bestaat uit drie dagen:
Dag 1: Huidig aanbod in kaart brengen
We bekijken de invloed van alle bouwstenen van je werking (inschrijvings- en wenbeleid, infrastructuur en personeelsomkadering, taken en verwachtingen t.a.v. begeleiders, aanwerving, onthaal en ondersteuning van begeleiders, leer- en teamklimaat, het leiderschap van de VA, de samenwerking met bestuur, ouders en andere organisaties, …) op het pedagogisch klimaat en aanbod in de groepen.
Dag 2: Alles wat we extra doen rond ‘moeilijk’ gedrag
We brengen in kaart wat we nog extra doen rond lastig/moeilijk gedrag en wat het effect is. We onderzoeken welke aanvullingen nodig én haalbaar zijn (met aanvullingen op onze interne expertise of door het begrenzen van ons aanbod). We kiezen welke aanvullingen we zullen realiseren en wat we daarvoor nodig hebben.
Dag 3: afwerkdag - terugkomdag
De agenda wordt samen afgesproken op dag 2.
Doelgroep
De KO-Piloot staat open voor pedagogische coaches en verantwoordelijken van buitenschoolse kinderopvang.
Begeleiding
Griet Serroels, VVSG-stafmedewerker opgroeien en ontwikkelen
Hilde Van Rie, VVSG-stafmedewerker opgroeien en ontwikkelen