Skip to main content

programma

Centraal thema van deze ROT: Economische vergunningen en bestuurlijke handhaving.

Voor overheden zijn vergunningen en toelatingen een belangrijk instrument om de maatschappij vorm te geven, om regels af te dwingen en om ongewenste ontwikkelingen te vermijden.  Heel wat van die vergunningen en toelatingen hebben betrekking op ondernemers. (werp maar eens een snelle blik op je eigen gemeentelijke webpagina’s voor ondernemers of op onze productencatalogus).

Denk maar aan de drankvergunning, terrasvergunning, diverse toelatingen voor de ambulante handel, allerlei vestigings- en uitbatingsvergunningen (voorzien in de wet of ontstaan van onderuit), horecavergunningen, toelatingen in het kader van de voedselwetgeving, vergunningen voor kansspelen, …

Maar vergunningen en andere regels hebben enkel zin als er ook een effectieve handhaving aan gekoppeld is. Anders dreigt een vergunningenbeleid net een omgekeerd effect te genereren: ten goede van de nonchalante of malafide ondernemer en ten nadele van de goedbedoelende ondernemer die zich met alles in orde wil stellen.

Omdat de aandacht voor (bestuurlijke) handhaving al enkele jaren groeit en het daarbij heel dikwijls gaat over economische inrichtingen, is het hoog tijd om dit topic eens aan bod te laten komen op onze overlegtafels. Uiteraard doen we dat vanuit de bril van de deskundigen economie. Welke vormen van handhaving zijn er? Wie moet hierbij betrokken worden? En vooral: welke rol is weggelegd voor de deskundige economie?

We staan daarbij ook stil bij de recent gelande wet gemeentelijke bestuurlijke handhaving (zie nieuwsbericht), die een grote impact zal hebben op het gemeentelijk economisch vergunningenbeleid. We geven je graag de contouren van deze wet mee, alsook een overzicht van andere wetgevende initiatieven op dit vlak (Crimiscan, decreet integriteitsbeoordeling, de ARIECs, ...).

Vervolgens gaan we – in dialoog – kijken hoe de handhaving vandaag de dag in de praktijk loopt. Wordt er in jullie stad/gemeente gehandhaafd? Is er sprake van een geïntegreerde aanpak?  Hoe verloopt de samenwerking met de lokale politie en andere handhavingsmedewerkers en -diensten?

Ten slotte kijken we naar jullie samenwerking met externe inspecties (FAVV, economische inspectie, sociale inspectie, …).

We sluiten de namiddag af met enkele variapunten én – naar goede gewoonte – met een gezellig netwerkmoment.

Na deze overlegtafel hopen we dat alle deelnemers, van grote en van kleine gemeenten, ‘mee’ zijn met de evoluties en uitdagingen op het vlak van bestuurlijke handhaving. En dat je een goed zicht hebt op wat dit kan betekenen voor jouw takenpakket en de dienstverlening op het vlak van economie.

 

 

Doelgroep

De Regionale OverlegTafels Economie (ROT) richten zich tot ambtenaren, medewerkers en contactpersonen economie binnen de gemeente. Relevante collega's van andere diensten zijn uiteraard welkom, maar we benadrukken dat we dit thema vanuit het standpunt van de dienst economie bekijken.
 

Alle 300 Vlaamse steden en gemeenten worden uitgenodigd op deze regionale overlegtafels.

 

 

 

 

Details

Begin: 22 april 2024
12:15
Einde: 30 april 2024
16:00

Verschillende locaties Vlaanderen


Vlaams Gewest
België

Gedetecteerde tijdzone