Skip to main content

Dag 1 - Algemene poetstechnieken en organisatie en veiligheid in en rond de woning
In de voormiddag leren de huishoudhulpen de juiste technieken en leren ze de klant adviseren waar nodig. Deze opleiding geeft een algemeen overzicht van de poetstechnieken in combinatie met de juiste producten en materialen zodat ze het werk op een professionele manier kunnen uitvoeren. Dit impliceert dat een huishoudhulp bekend is met de technieken van werkorganisatie, producten, materialen en het correct gebruik ervan voor de verschillende ruimtes in het huis. Tips en tricks zorgen ervoor dat het werk vereenvoudigd kan worden.

In de namiddag leert de poetshulp over organisatie en veiligheid in en rond de woning. Een appartement met 1 slaapkamer, een rijwoning of een villa met 6 kamers en 6 badkamers? Elke woning vraagt een andere aanpak en organisatie. Dit is zeker niet evident, al helemaal niet indien de klant nog bijkomende eisen stelt. Daarbij hoort ook nog de visie van de klant over opruimen en/of verzamelen! De huishoudhulpen krijgen inzicht in hoe een professionele werkplanning op te maken voor elke woning inclusief zorg voor eigen welbevinden en leren welk product waar en wanneer te gebruiken op een veilige en efficiënte wijze. Om dit geheel goed te begrijpen wordt ‘waarom dit product’ onder de loep genomen en worden alternatieve producten besproken.

Inhoud:

  • Praktisch overzicht wat poetsen inhoudt
  • Noodzakelijke en basiskennis van producten en materialen
  • Hoe onderhouden van interieur, vloeren en sanitair
  • Wat ik moet weten over wassen en strijken
  • Basispoetstechnieken
  • Elk type woning vraagt een andere aanpak en organisatie
  • Hoe een professionele werkplanning op maat voor elke woning uitstippelen
  • Begrippen als rommelig en vuil in een schoonmaakcontext plaatsen
  • Analyse van elk concreet schoonmaakproduct: samenstelling en ongewenste bijwerkingen + lezen van etiketten
  • Leren kennen van natuurlijke en veilige ingrediënten voor het maken van eigen producten

Dag 2 - Klantgericht communiceren en motivatie op de werkvloer

In de voormiddag krijgen de deelnemers technieken aangereikt om op een duidelijke en klantgerichte manier de interne en externe klant te woord te staan. Hierbij aansluitend wordt ingezoomd op de deontologische codes van de organisatie zelf. In functie van de vraag leren deelnemers zich op een adequate en assertieve manier uitdrukken. Daarnaast leren we luisteren naar en omgaan met feedback en het belang van de eerste indruk. Aan de hand van praktijkgericht oefeningen wordt gewerkt naar het verbeteren van de communicatiestijl en houding van elke deelnemer, met voldoende aandacht voor het beroepsgeheim.

In de namiddag worden inzichten en technieken behandeld om meer impact te hebben op de eigen motivatiewaarden. We gaan op zoek naar de intrinsieke en extrinsieke motivatiebronnen en leren deze te hanteren. De vaardigheden worden aangebracht met heldere praktijkoefeningen, direct toepasbaar op de werkvloer. Via een goed inzicht in het eigen functioneren, weten medewerkers hoe ze meer motivatie kunnen halen bij zichzelf en uit het werk.

Inhoud:

  • Leren luisteren naar en observeren van de interne en externe klant
  • Communicatieoefeningen om empathisch te ageren en assertief te reageren
  • Wat is beroepsgeheim en hoe kan ik hiermee omgaan?
  • Hoe omgaan met feedback krijgen en geven
  • Praktijkgericht oefenen van houding en communicatiestijl
  • Het eigen schouderklopje is én blijft een uitdaging
  • Wie ben ik nu precies en wat wil ik?
  • Inzichten en technieken om meer impact te hebben op de eigen motivatiebronnen
  • Je energie opladen en gebruiken

Gedetecteerde tijdzone