Bekijk hieronder het programma en schrijf je in voor de rondetafelgesprekken via de inschrijvingspagina.
Op de dag zelf kun je ter plaatse kiezen naar welke goede praktijken je wilt luisteren.
Van 14.00 - 14.30 uur of van 15.30 - 16.00 uur kan je kiezen uit één van deze 7 praktijken: |
Sessie 1:
|
Sessie 1:
Data for all
Aan de hand van de lokale piloot 'traffic <<of>> data', slaan de Stad Kortrijk, Vives en Intercommunale Leiedal de handen in elkaar. Via een concrete mobiliteit usecase met fietsteldata krijg je in deze sessie inzicht in de toegevoegde waarde van data, bijv. in de dagelijkse werking van mobiliteitsambtenaren, maar ook bij beleidsvoorbereiding en -voering van leidinggevenden en politici. Aangezien mobiliteit niet stopt aan gemeentelijke grenzen is deze usecase onlosmakelijk verbonden met het uitwisselen van data over afdelingen en diverse niveaus binnen een stad of gemeente heen, maar zeker ook over de gemeentegrenzen, met het oog op het realiseren van een datagedreven regio. |
---|---|
Sessie 2:
|
Sessie 2:
Een generiek beleidsdashboard voor lokale economie o.b.v. drukte- & bestedingsdata
Deze case toont welke data noodzakelijk zijn ter ondersteuning van de lokale economie in jouw stad of gemeente en hoe je deze data vertaalt naar bruikbare en relevante inzichten in een gebruiksklaar beleidsdashboard. Daarnaast ontdek je in deze sessie welke middelen, expertise en personeel je nodig hebt om dit dashboard succesvol te implementeren in jouw stad of gemeente. |
Sessie 3:
|
Sessie 3:
Energiebeheer in Halle: Datagedreven inzichten van strategisch niveau tot gerichte acties
Stad Halle gebruikt data voor energiemonitoring op twee niveaus:
Kom in deze sessie meer te weten op welke manier Stad Halle de brug slaat tussen high level rapportering voor MAT en bestuur, en een energiemanagementsysteem dat hen toelaat om gericht in te grijpen in een aantal gebouwen. |
Sessie 4:
|
Sessie 4:
Stroommakelaar Kempen: efficiënt energiebeheer
Stroommakelaar Kempen begeleidt lokale besturen in de regio naar efficiënter energieverbruik. Om hiertoe te komen gebruiken ze een EMS (energiemanagement) systeem om verbruik te monitoren, sluimerverbruik te detecteren, en sturing van energieverbruik of simulaties te realiseren. Ze starten telkens met een inventarisatiefase; hieruit volgt een permanente monitoring van energieverbruik waaruit al eerste besparingen gerealiseerd kunnen worden door bijv. de detectie van sluimerverbruik. In een volgende stap bekijken ze waar energieverbruik gestuurd kan worden op basis van de beschikbare zonne-energie. Als die eerste stappen gerealiseerd zijn kijken ze ook naar de toekomstige vraag en verbruik en simuleren ze wat hiervan de impact is. Tot slot krijg je in deze sessie informatie over de inzet van overtollige energie in energiedeelprojecten. |
Sessie 5:
|
Sessie 5:
Family ProEf: gerichte voordelen zonder zorgen
Veel lokale besturen streven ernaar om inwoners automatisch de voordelen toe te kennen waar ze recht op hebben, zonder dat ze dit zelf hoeven aan te vragen. Met ‘Family ProEf’ startte Wingene samen met het Agentschap Uitbetaling Groeipakket een ambitieus project dat lokale voordelen automatisch wil toekennen aan gezinnen met kinderen op basis van gegevens uit het Groeipakket. In deze sessie wordt uitgelegd hoe het Agentschap, door gegevens te delen, lokale besturen helpt om hun doelgroepen beter te bereiken en hun lokale gezinsbeleid verder vorm te geven. |
Sessie 6:
|
Sessie 6:
Website van de toekomst
Regio Zuid-West-Vlaanderen wil vanuit hun dienstverleningsambities de klantenreis van burgers, ondernemers en verenigingen digitaal ondersteunen. Technologische ontwikkelingen en innovaties zoals AI zorgen ervoor dat we constant worden uitgedaagd. Het project Website van de Toekomst is gegroeid uit een decennialange samenwerking tussen de gemeenten van Zuid-West-Vlaanderen. Onder de noemer 'Digitale Regio Kortrijk' hebben ze een platform ontwikkeld dat de digitale dienstverlening en communicatie (gemeentelijke websites) van de regio ondersteunt, zowel inhoudelijk als technisch. Om te anticiperen op de (snelle) technologische evoluties die we nu meemaken, wordt het huidige platform herdacht en omgebouwd. De groeiende rol van Vlaanderen als aanbieder van data en diensten, is hierbij zowel een opportuniteit als een ijkpunt. Vandaag beschikt Vlaanderen al over verschillende bouwblokken en is klaar om grote hoeveelheden data richting de lokale overheden te sturen. Kom in deze sessie te weten hoe de website van de toekomst maximaal gebruik maakt van de (nog te ontwikkelen) digitale bouwblokken. |
Sessie 7:
|
Sessie 7:
LODE - Lokale open data economie
Steden hebben nood aan extra data voor hun beleid en werking. Maar ook andere actoren in de stad zoeken data en willen samen werken met de stad. Brugge en Gent verkenden de mogelijkheden voor open data maar ook gerichter data delen voor de komende legislatuur. Praat in deze sessie mee over de mogelijkheden, beperkingen en oplossingen voor datadelen met partners. |
Van 14.30 - 15.00 uur of van 16.00 - 16.30 uur kan je kiezen uit één van deze 8 praktijken: |
Sessie 8:
|
Sessie 8:
LocusFocus: De juiste onderneming op de juiste locatie
Ruimte om te ondernemen wordt steeds schaarser, dus we gaan er maar best voorzichtig mee om. Dat was de initiële insteek van het LocusFocus1.0 project. De juiste onderneming op de juiste locatie op basis van data, dat werd reeds gerealiseerd bij het lanceren van de tool www.locusfocus.be. Tijdens deze sessie ontdek je hoe LocusFocus2.0 de bruikbaarheid en de toepasbaarheid van de tool voor adviesverleners verder uitbreidt. |
---|---|
Sessie 9:
|
Sessie 9:
Slim Ruimtelijk Plannen
Keuzes bij bouwprojecten en stadsontwikkeling hebben een grote impact op de stad van morgen. Stad Gent en Leiedal zoeken in het project Slim Ruimtelijk Plannen hoe we met data de kenmerken en noden van buurten inzichtelijk kunnen maken en inzetten tijdens het planningsproces. Praat in deze sessie mee over data, stedenbouwkundige bijdrage en de bouwshift. |
Sessie 10:
|
Sessie 10:
Leuven.cool: Een burgerwetenschapsinitiatief over groen en hitte in de stad
Het Leuven.cool-project, een samenwerking tussen KU Leuven, Stad Leuven en het KMI, meet het microklimaat van Leuven met behulp van een 100tal weerstations verspreid over publieke en private locaties. Aan de hand van de verzamelde data wordt de verkoelende werking van stedelijk groen onderzocht met een focus op twee kernvragen:
Naast de onderzoeksresultaten wordt in deze sessie ook toegelicht hoe de verzamelde data ingezet worden binnen de stadswerking. |
Sessie 11:
|
Sessie 11:
Tools Netwerk Klimaat: inspiratiekaart warmtezonering en renovatiebeleid
Het beperken van het energieverbruik van het gebouwenpark is één van belangrijkste klimaatuitdagingen in Vlaanderen, en ook qua verduurzaming van de warmtevraag ligt er de komende jaren nog heel wat werk op de plank. Om steden en gemeenten te ondersteunen bij het behalen van de klimaatdoelstellingen ontwikkelde Netwerk Klimaat twee handige werkinstrumenten: de inspiratiekaart warmtezonering en de inspiratiekaart renovatiebeleid. Een breed scala aan datasets effenen via deze interactieve tools het pad richting een evidence-based warmte- en renovatiebeleid. |
Sessie 12:
|
Sessie 12:
CitCom.ai
Stad Mechelen neemt deel aan het Europese project CitCom.ai, waarin ze met behulp van Europese AI werken aan veiliger en efficiënter verkeer. Mechelen positioneert zich hierbij als een TEF (Testing & Experimentation Facility), waarbij ze stedelijke infrastructuur en diensten beschikbaar stellen aan innovatieve bedrijven. Ze richten zich daarbij op bedrijven die slimme oplossingen ontwikkelen en deze willen testen in een stedelijke omgeving. Mechelen biedt ondersteuning om deze ideeën verder te valideren. Tijdens deze sessie vertelt stad Mechelen wat er nodig is om een volwaardige testomgeving te creëren, welke uitdagingen lokale besturen tegenkomen en welke kansen de toekomst biedt. |
Sessie 13:
|
Sessie 13:
Verkenning van open hinderdata Gent
Stad Gent en District09 lanceerden een dienst hinderberichtjes voor blinden en slechtzienden. Deze maakt gebruik van open data van De Lijn over afgeschafte haltes en omleidingen. Daarnaast is ook onderzocht over welke andere vormen van hinder de stad data bezit, zoals afgesloten voetpaden of oversteekplaatsen als gevolg van een werf. In deze sessie krijg je uitleg over hoe hinderdata van verschillende overheden gecombineerd worden tot persoonlijke, human centered dienstverlening. |
Sessie 14:
|
Sessie 14:
LOKANO, dé inspiratietool voor LOkaal KANsrijk Onderwijsbeleid
Het lokaal bestuur is verantwoordelijk voor het onderwijs in de stad of gemeente. Dat is een uitdaging op zich want onderwijs is verweven met veel andere beleidsdomeinen en thema’s. Denk maar aan armoede, schooluitval, sport, mobiliteit, veiligheid en cultuur. Al die aspecten spelen een belangrijke rol in de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Aan de basis van een sterk lokaal onderwijsbeleid, ligt een onderbouwde omgevingsanalyse. Om lokale besturen te ondersteunen bij het maken van zo’n omgevingsanalyse, ontwikkelde OVSG de inspiratietool LOKANO. In deze sessie behandelt OVSG enkele casussen die aantonen hoe je een bepaalde behoefte in kaart brengt door een aantal vragen te beantwoorden en relevante data te interpreteren. |
Sessie 15:
|
Sessie 15:
Rechtenverkenner.be: alle sociale rechten op één handige plek
Het Departement Zorg van de Vlaamse overheid lanceerde op 10 september de nieuwe versie van de Rechtenverkenner. Deze website geeft een handig overzicht van alle sociale rechten op federaal, Vlaams, provinciaal en lokaal niveau. Voor hulp- en zorgverleners is dit een belangrijke tool om burgers in Vlaanderen te informeren over onder andere financiële voordelen, gratis dienstverlening en andere soorten van sociale rechten. De sociale rechten in de Rechtenverkenner worden opgehaald uit de Interbestuurlijke Producten- en Dienstencatalogus (IPDC) en de Lokale Producten- en Dienstencatalogus (LPDC). Hierdoor is de informatie eenvoudiger up-to-date te houden en herbruikbaar. Om de Rechtenverkenner effectief te gebruiken voor een cliënt in een specifieke gemeente, is het dus noodzakelijk dat een lokaal bestuur lokale rechten invoert in de LPDC. In deze sessie gaan we dieper in op de werking van de Rechtenverkenner en hoe de lokale besturen ervoor kunnen zorgen dat hun lokale sociale rechten zichtbaar worden in de Rechtenverkenner. |