Skip to main content
Keuze sessies namiddag start 13u30
13:30 — 14:50
2.1. Spelenderwijs taal leren: taalstimulering in de vrijetijd (actie 5, 13, 23, 24)

Verder oefenen op Nederlands in de vrije tijd, hoeft niet saai te zijn! Wist je dat kinderen en jongeren heel wat taal kunnen opsteken en zich toch heerlijk kunnen amuseren?  

De onderzoekers van Karel de Grote hogeschool vertellen je in deze workshop alles over ‘taalgericht spelen’. Taalgericht spelen is diepgaand inzetten op taalsteun in een activiteit die op een doordachte manier begeleid wordt en in een context die voeding geeft aan spel- en leerkansen voor deelnemers tussen 3 en 18 jaar oud. Tijdens de workshop duiken we in het kader van taalgericht spelen en lichten we toe hoe verantwoordelijken van locaties buitenschoolse kinderopvang of jeugdorganisaties de gids kunnen introduceren bij hun teams! Er zijn bijvoorbeeld handige fiches om een team kennis te laten maken met het kader van ‘taalgericht spelen’ en in de inspiratiegids vind je ook 26 activiteitenfiches, die begeleiders van vrijetijdsaanbod direct kunnen uitvoeren.  

Kom de Inspiratiegids Taalstimulering Nederlands in de Vrije Tijd ontdekken op de inspiratiedag, en vertrek met een waaier aan mogelijkheden om de inspiratiegids ook te gebruiken in jouw gemeente. 

Begeleiding: Anouk Van Der Wildt (Karel de Grote Hogeschool), José Manuel Gonzalez (Diest) en Aline Vermersch (Eeklo) 

13:30 — 14:50
2.2. Bouw samen met vrijwilligers een sterk participatie- en integratiebeleid uit in jouw gemeente

Vrijwilligers zijn het kloppend hart van onze samenleving, zeker als het gaat om de integratie van nieuwkomers in België. Zonder hun passie en belangeloze inzet zouden veel lokale initiatieven stilvallen. Maar hoe vind je die enthousiaste vrijwilligers die zich inzetten voor een sterker en inclusiever Vlaanderen, vooral in een steeds meer polariserende maatschappij? En hoe kan jij dit allemaal succesvol managen bovenop je dagelijkse workload ? 

Tijdens deze inspiratiesessie deelt Els Maris praktische tips hoe je geëngageerde vrijwilligers aantrekt en hun betrokkenheid vergroot. Els heeft jarenlang op professionele wijze vrijwilligers gecoacht en begeleid en combineert deze expertise met haar eigen inzet als vrijwilliger, waar ze nieuwkomers in België helpt bij hun integratieproces. 

Begeleiding : Els Maris (BE.INCLUSIVE, Diversity & Inclusion Professional én zelf ook een actieve vrijwilliger die nieuwkomers in België begeleidt) 

13:30 — 14:50
2.3. En nu de doelgroep nog (focus volwassenen)

Je organiseert een mooi aanbod dat voor mensen met een migratieachtergrond zeker nuttig is. En nu de mensen nog… Soms komen ze niet, soms geven ze aan niet geïnteresseerd te zijn. Wat kun je doen om een gepast aanbod te organiseren dat de mensen aanspreekt voor wie het van belang is. We kijken naar enkele voorbeelden. Je krijgt tips.    

Begeleiding: Désirée Derksen (AMAL vzw) 

13:30 — 14:50
2.4. Mentoring naar werk (actie 11)

In deze werksessie onderzoeken we de rol van mentoring om werkzoekenden met een migratieachtergrond succesvol te begeleiden naar de arbeidsmarkt. Samen met twee belangrijke partners—FMDO in samenwerking met Stad Oostende en Duo for a Job met Stad Aalst—wordt gekeken naar inspirerende praktijkvoorbeelden en effectieve aanpakken. Doelstelling van de sessie De sessie biedt lokale besturen inzicht in hoe ze mentorschapsprogramma's kunnen opzetten of versterken om de kloof naar werk te dichten. We gaan in op methodieken, uitdagingen en kansen die zich voordoen bij het inzetten van mentoren. Deze mentoren, vaak met een rijke professionele en persoonlijke ervaring, spelen een cruciale rol in het begeleiden van werkzoekenden richting werk. 

Begeleiding: Oostende FMDO, Duo for a Job, Johannes Rumbaut & Saar De Schrijver (Aalst) 

13:30 — 14:50
2.5. Toolbox LIO.Vlaanderen - nieuwe interactieve tool voor lokale LGBTI+ inclusie

Lio.Vlaanderen van Casa Rosa is de naam van de nieuwe interactieve tool die lokale beleidsmakers ondersteunt bij LGBTIA+ inclusie. Deze digitale gids biedt praktische handvatten voor onderwerpen zoals toegankelijk sanitair, inclusieve communicatie, en het bevorderen van meldingsbereidheid bij discriminatie. Het project richt zich op het delen van kennis en werkkaders die juridisch onderbouwd zijn, zodat lokale medewerkers sneller en effectiever aan de slag kunnen. Lio Vlaanderen is toegankelijk voor alle Vlaamse steden en gemeenten en bevat 15 uitgewerkte werkkaders op basis van 40 geïdentificeerde knelpunten. Het doel is om inclusie te versterken en beleidsvorming te versnellen. 

Tijdens deze werksessie zullen we dieper ingaan op hoe lokale besturen de toolbox kunnen inzetten voor beleidsontwikkeling, sensibilisering en concrete acties. We bespreken praktische voorbeelden en leren hoe de instrumenten uit de toolbox aangepast kunnen worden aan de lokale context om inclusie te versterken. 

Breng zeker je laptop mee om optimaal kennis te maken met Lio! 

Begeleiding: Lisa Vandenbroucke en Elio De Bolle (Casa Rosa) 

13:30 — 14:50
2.6. Brugfiguren in actie in het basisonderwijs (actie 15)

In deze werksessie richten we ons op de praktijk van brugfiguren en hoe zij de samenwerking tussen scholen, ouders en de gemeenschap versterken. We gaan dieper in op twee verschillende types brugfiguren: de beroepskrachten en de vrijwilliger. We bespreken hoe zij in uiteenlopende situaties ingezet worden en hoe bovenlokale organisaties zoals het Agentschap Integratie & inburgering en Arktos de lokale besturen en de brugfiguren ondersteunen.

In de Welzijnsregio zetten de samenwerkende gemeenten vrijwilligers in die vanuit de thuiscontext werken aan een constructieve relatie met de school. Zij zorgen voor zowel inhoudelijke als praktische ondersteuning. Zo  staan ze in voor de organisatie van het huiswerk, het leren begrijpen van de werking van het onderwijssysteem, toeleiding naar ondersteuning vanuit de welzijnssector, meegaan naar het oudercontact, een bezoek aan de bibliotheek en zoveel meer.

In Temse speelt de brugfiguur een centrale rol op vier scholen in het versterken van de samenwerking tussen school, ouders en de gemeenschap. Ze werkt aan het verbeteren van de leeromgeving en pakken sociale uitdagingen zoals armoede en diversiteit aan Door regelmatige netwerkmomenten en intervisies versterken de brugfiguren, de lokale besturen en de partnerorganisatie hun samenwerking. Zo kunnen ze gezinnen nog beter ondersteunen.

Begeleiding: IGS Welzijnsregio Noord Limburg, Hebe Tempels( Temse), Arktos, Agentschap Integratie & Inburgering

13:30 — 14:50
2.7. Kinderen en jongeren met een beperking toeleiden naar vrije tijd (actie 13, 23, 24)

In deze interactieve werksessie gaan we samen met lokale besturen aan de slag om het vrijetijdsaanbod voor kinderen en jongeren met een beperking te verbeteren. De focus ligt op het verkennen van knelpunten in de toegankelijkheid van het bestaande aanbod en het identificeren van mogelijkheden om inclusie te versterken. We bespreken thema's zoals: het belang van toegankelijke en inclusieve vrijetijdsinitiatieven, hoe gemeenten samen kunnen werken met doorverwijzers, (vakantie)organisaties en ouders. De rol van brugfiguren die vraag en aanbod kunnen verbinden en ondersteunen.  Je maakt bovendien kennis met enkele succesvolle praktijken en initiatieven die de deelname van kinderen en jongeren met een beperking bevorderen. 

Tijdens de sessie krijgen deelnemers handvatten aangereikt om een inclusiever beleid op te zetten binnen hun eigen werking en leren ze over de verschillende vormen van ondersteuning en samenwerking die beschikbaar zijn. 

Begeleiding: jeugddienst Gent, Oranje vzw

13:30 — 14:50
2.8. Impactgericht handelen

Hoe kunnen we binnen Plan Samenleven impactgerichter werken?  

AP Hogeschool ondersteunt de cluster welzijn van de stad Sint-Niklaas in de opbouw van expertise inzake impactgericht werken en sociale impactevaluaties. Ze doen dit door: het bieden van vorming aan een diverse groep van coördinatoren en professionals, een intensieve begeleiding om zo interne capaciteit op te bouwen en het formuleren van advies. 

Samen lichten zij hun samenwerking en aanpak toe en delen de geleerde lessen. 

Ben je op zoek naar inspiratie rond impactgericht werken? Dan is deze sessie iets voor jou. 

Begeleiding: Sara Van den Bossche (Sint-Niklaas), Pieter Cools (AP Hogeschool) 

Gedetecteerde tijdzone