Skip to main content
Keuze sessies namiddag start 15u
15:00 — 16:30
3.1. Spelenderwijs taal leren: taalstimulering in de vrijetijd (actie 5, 13, 23, 24)

Verder oefenen op Nederlands in de vrije tijd, hoeft niet saai te zijn! Wist je dat kinderen en jongeren heel wat taal kunnen opsteken en zich toch heerlijk kunnen amuseren?  

De onderzoekers van Karel de Grote hogeschool vertellen je in deze workshop alles over ‘taalgericht spelen’. Taalgericht spelen is diepgaand inzetten op taalsteun in een activiteit die op een doordachte manier begeleid wordt en in een context die voeding geeft aan spel- en leerkansen voor deelnemers tussen 3 en 18 jaar oud. Tijdens de workshop duiken we in het kader van taalgericht spelen en lichten we toe hoe verantwoordelijken van locaties buitenschoolse kinderopvang of jeugdorganisaties de gids kunnen introduceren bij hun teams! Er zijn bijvoorbeeld handige fiches om een team kennis te laten maken met het kader van ‘taalgericht spelen’ en in de inspiratiegids vind je ook 26 activiteitenfiches, die begeleiders van vrijetijdsaanbod direct kunnen uitvoeren.  

Kom de Inspiratiegids Taalstimulering Nederlands in de Vrije Tijd ontdekken op de inspiratiedag, en vertrek met een waaier aan mogelijkheden om de inspiratiegids ook te gebruiken in jouw gemeente. 

Begeleiding: Anouk Van Der Wildt (Karel de Grote Hogeschool), José Manuel Gonzalez (Diest) en Aline Vermersch (Eeklo) 

15:00 — 16:30
3.2. Bouw samen met vrijwilligers een sterk participatie- en integratiebeleid uit in jouw gemeente

Vrijwilligers zijn het kloppend hart van onze samenleving, zeker als het gaat om de integratie van nieuwkomers in België. Zonder hun passie en belangeloze inzet zouden veel lokale initiatieven stilvallen. Maar hoe vind je die enthousiaste vrijwilligers die zich inzetten voor een sterker en inclusiever Vlaanderen, vooral in een steeds meer polariserende maatschappij? En hoe kan jij dit allemaal succesvol managen bovenop je dagelijkse workload ? 

Tijdens deze inspiratiesessie deelt Els Maris praktische tips hoe je geëngageerde vrijwilligers aantrekt en hun betrokkenheid vergroot. Els heeft jarenlang op professionele wijze vrijwilligers gecoacht en begeleid en combineert deze expertise met haar eigen inzet als vrijwilliger, waar ze nieuwkomers in België helpt bij hun integratieproces. 

Begeleiding : Els Maris (BE.INCLUSIVE, Diversity & Inclusion Professional én zelf ook een actieve vrijwilliger die nieuwkomers in België begeleidt) 

15:00 — 16:30
3.3. En nu de mensen nog (focus volwassenen)

Je organiseert een mooi aanbod dat voor mensen met een migratieachtergrond zeker nuttig is. En nu de mensen nog… Soms komen ze niet, soms geven ze aan niet geïnteresseerd te zijn. Wat kun je doen om een gepast aanbod te organiseren dat de mensen aanspreekt voor wie het van belang is. We kijken naar enkele voorbeelden. Je krijgt tips.    

Begeleiding: Désirée Derksen (AMAL vzw) 

15:00 — 16:30
3.4. Toolbox LIO.Vlaanderen - nieuwe interactieve tool voor lokale LGBTI+ inclusie

Lio.Vlaanderen van Casa Rosa is de naam van de nieuwe interactieve tool die lokale beleidsmakers ondersteunt bij LGBTIA+ inclusie. Deze digitale gids biedt praktische handvatten voor onderwerpen zoals toegankelijk sanitair, inclusieve communicatie, en het bevorderen van meldingsbereidheid bij discriminatie. Het project richt zich op het delen van kennis en werkkaders die juridisch onderbouwd zijn, zodat lokale medewerkers sneller en effectiever aan de slag kunnen. Lio Vlaanderen is toegankelijk voor alle Vlaamse steden en gemeenten en bevat 15 uitgewerkte werkkaders op basis van 40 geïdentificeerde knelpunten. Het doel is om inclusie te versterken en beleidsvorming te versnellen.  

Tijdens deze werksessie zullen we dieper ingaan op hoe lokale besturen de toolbox kunnen inzetten voor beleidsontwikkeling, sensibilisering en concrete acties. We bespreken praktische voorbeelden en leren hoe de instrumenten uit de toolbox aangepast kunnen worden aan de lokale context om inclusie te versterken. 

Breng zeker je laptop mee om optimaal kennis te maken met Lio! 

Begeleiding: Lisa Vandenbroucke en Elio De Bolle (Casa Rosa) 

15:00 — 16:30
3.5. Brugfiguren in het secundair onderwijs (actie 15)

Stad Hasselt zet samen met verschillende scholengroepen van het secundair onderwijs in op brugfiguren. De brugfiguren versterken de schakel school-gezin-leerling en werken zo op verschillende niveaus aan ouderbetrokkenheid. Ook sensibilisering van de schoolteams maakt hier deel van uit. Intussen zijn de brugfiguren goed ingebed en vonden er op één jaar tijd maar liefst 929 interventies (individueel en in groep) plaats op 12 verschillende scholen. Waar liggen de successen en wat zijn uitdagingen? We lichten het graag toe in één van de sessies. 

In Zuid-West Vlaanderen opteerden de lokale besturen van W13 met de middelen van Plan Samenleven en lokale middelen dan weer voor een regionale aanpak. Samen met lokale besturen, het CAW en experten uit Gent en Oostende werd voorbereidend werk gedaan om een regionale pool van brugfiguren in Zuid-West-Vlaanderen op te richten. Deze brugfiguren bieden jongeren (12-18 jaar) en hun gezin in kwetsbare situaties ondersteuning op maat, en vormen een absolute meeerwaarde inde regio. De brugfiguren gaan aan de slag met de jongeren en hun gezin. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met CAW Zuid-West-Vlaanderen, dat aanvullende hulpverlening aanbiedt. Het Agentschap Integratie en Inburgering ondersteunt deze werking.

Begeleiding: Emma Vandyck en Thomas Michiels (Hasselt), Sofie Delaere (Wevelgem) of Talitha Hollander (W13)

15:00 — 16:30
3.6. Vrijetijdsverbinding: praktijkvoorbeelden en experimenten uit Kortrijk (actie 13, 23, 24)

Tijdens de inspiratiesessie nemen Emma (coördinator Vrijetijdspunt) en Maarten (brugfiguur cultuur) jullie mee in hoe ze cultuur, sport en jeugd verbinden via een dienst overschrijdende aanpak. Ze presenteren het Vrijetijdspunt, een fysiek aanspreekpunt waar jong en oud persoonlijk vrijetijds-advies en -ondersteuning krijgen. Ze delen tijdens de sessie hun bevindingen en uitdagingen die ze tijdens dit experiment meemaken.  

In het tweede deel van de sessie gaan we dieper in op hoe ze inzetten op het verbreden van de culturele deelnames, aan de hand van praktijkvoorbeelden leggen ze uit hoe ze via projecten op maat van klasgroepen culturele kruispunten creëren tussen het bijzonder onderwijs en cultuurpartners. Daarnaast bespreken ze hoe ze werken aan talentontwikkeling van jongeren. Zo introduceren ze de VTS-methode, een techniek om creatief kijken en groepsdynamiek te stimuleren. 

Begeleiding: Emma Pauwels en Maarten Vandecaveye (Kortrijk)  

15:00 — 16:30
3.7. Service design: je doelgroep centraal

De burger verwacht steeds meer van onze dienstverlening. En die ontstaat niet vanzelf; net zoals een product wordt dienstverlening ontworpen, rekening houdend met het gedrag en de verwachtingen van de gebruikers. 

In deze sessie leer je hoe je dat doet. Je ontdekt de basisprincipes van service design en je krijgt mee hoe je je dienstverlening modelleert vanuit een gebruikersstandpunt. 

Na deze sessie kijk je anders naar je dienstverlening en ga je je naar huis met concrete tools om ze te verbeteren. Alles, ook deze dag, draait om dienstverlening! Zin om Service Designer te worden? Mis deze kans niet en versterk je eigen aanpak! 

Begeleiding: Sofie Van den Bussche & Eric De Houwer (VVSG) 

Gedetecteerde tijdzone